Kiedy studenci przygotowują się do odbycia stażu w kampusie, wielu zakłada, że jest to wysoki poziom CGPA (Skumulowana średnia ocen) otworzy drzwi do najlepszych ofert pracy. Jednak nowy raport pt The Nowa rzeczywistość w rekrutacji na studia przez ZatrudnijPro pokazuje wyraźny kontrast między tym, w co wierzą studenci, a tym, co faktycznie jest priorytetem dla pracodawców.
Raport, oparty na ankiecie przeprowadzonej wśród ponad 20 000 studentów, 350 instytucji edukacyjnych, 200 podmiotów korporacyjnych i spostrzeżeniach ponad 100 ekspertów ds. rekrutacji na kampusach, pozwala przyjrzeć się różnym perspektywom na temat kluczowych czynników wpływających na decyzje o stażu.
CGPA kontra umiejętności
Analiza porównawcza przeprowadzona w raporcie ujawnia znaczną rozbieżność pomiędzy postrzeganiem przez studentów wyników w nauce a rzeczywistością oczekiwań przedsiębiorstw. Z badania wynika, że studenci uznają wyniki w nauce (CGPA) za najważniejszy czynnik decydujący o powodzeniu stażu. Z kolei zarówno środowiska akademickie, jak i przedsiębiorstwa umieszczają CGPA na samym dole swojej listy, plasując je na 10. miejscu pod względem ważności.
Ta rozbieżność sugeruje, że chociaż studenci mogą dużo inwestować w swoje oceny, firmy, a nawet instytucje edukacyjne zmierzają w kierunku bardziej całościowej oceny kandydatów. W przypadku korporacji wysoki CGPA niekoniecznie oznacza gotowość do pracy. Cenią umiejętności praktyczne i cechy behawioralne ponad wyniki akademickie, co sygnalizuje zmianę w sposobie oceny talentu.
Źródło: Raport „Nowa rzeczywistość w zatrudnianiu pracowników uczelni” sporządzony przez HirePro
Należy pamiętać, że niższa ranga oznacza wyższą ważność
Umiejętności techniczne: wspólny priorytet dla wszystkich grup
Jednym z obszarów, w którym studenci, środowisko akademickie i pracodawcy współpracują, jest wspólny nacisk na umiejętności techniczne. Badanie pokazuje, że wszystkie trzy grupy wysoko oceniają umiejętności techniczne, przy czym środowisko akademickie i przedsiębiorstwa uznają je za najwyższy priorytet, podczas gdy studenci przyznają im drugie miejsce.
Biegłość techniczna jest wyraźnie postrzegana jako krytyczny czynnik określający zdolność kandydata do wykonywania pracy na danym stanowisku. Niezależnie od tego, czy jest to wiedza z zakresu programowania, inżynierii czy innej dziedziny, umiejętności techniczne stanowią namacalną miarę zdolności kandydata do przyczyniania się do celów firmy. Konsensus ten podkreśla znaczenie rozwijania kompetencji kluczowych w trakcie ścieżki akademickiej.
Nacisk na badania i projekty do zastosowań w świecie rzeczywistym
Wysoko cenione jest również praktyczne doświadczenie w formie projektów badawczych, które zajmuje drugie miejsce w środowisku akademickim i trzecie w przypadku studentów i przedsiębiorstw. Projekty stanowią dla studentów platformę do wykazania się umiejętnościami rozwiązywania problemów i praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej. Dla środowiska akademickiego jest to oznaka tego, jak dobrze uczniowie przyswoili sobie wiedzę i zastosowali ją w praktyce. Tymczasem firmy postrzegają te projekty jako dowód zdolności kandydata do rozwiązywania rzeczywistych problemów, co czyni go istotnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o zatrudnieniu.
Postawa i zachowanie: niedoceniany atut firmy
Raport ujawnia intrygującą rozbieżność w zakresie znaczenia postawy i zachowania. Korporacje kładą duży nacisk na te cechy, umieszczając je na czwartym miejscu na liście priorytetów. Dla porównania, studenci plasują ich na piątym miejscu, podczas gdy środowisko akademickie plasuje ich znacznie niżej na ósmym miejscu.
Ta luka sugeruje, że studenci i instytucje akademickie mogą nie w pełni rozumieć wagę, jaką pracodawcy przywiązują do umiejętności interpersonalnych, profesjonalizmu i zdolności adaptacyjnych w miejscu pracy. W dzisiejszych dynamicznych i opartych na współpracy środowiskach pracy pracodawcy poszukują kandydatów, którzy potrafią dobrze współpracować z zespołami, radzić sobie z presją i utrzymywać pozytywne nastawienie, a więc są to czynniki, które w dłuższej perspektywie mogą wpłynąć na postęp kariery lub go przerwać.
Umiejętności miękkie: istotny, choć pomijany element
Wszystkie badane grupy uznają, choć nie na samym szczycie, umiejętności miękkie – w tym komunikację, pracę zespołową i zdolności przywódcze – za ważne. Umiejętności te, zajmujące czwarte miejsce wśród studentów i środowisk akademickich oraz piąte wśród przedsiębiorstw, są niezbędne do radzenia sobie ze złożonymi interakcjami w miejscu pracy. Chociaż umiejętności techniczne mogą zapewnić kandydatowi pracę, często to umiejętności miękkie zapewniają długoterminowy sukces.
Postrzeganie studentów a rzeczywistość korporacyjna praktyk
Co ciekawe, podczas gdy studenci uznają doświadczenie stażowe za bardzo ważne (trzecie), korporacje wydają się cenić je mniej, przyznając mu ocenę szóstą. Sugeruje to, że chociaż staże zapewniają cenny wgląd w świat zawodowy, mogą nie być tak decydującym czynnikiem w procesie rekrutacji, jak myślą studenci. Przedsiębiorstwa prawdopodobnie przywiązują większą wagę do innych czynników, takich jak wiedza techniczna i nastawienie, podejmując ostateczne decyzje o zatrudnieniu. Jednakże staże zapewniają studentom możliwość zdobywania doświadczeń w świecie rzeczywistym, co pośrednio wzmacnia inne kluczowe cechy.
Zajęcia pozalekcyjne i konkursy: dodatek, a nie czynnik decydujący
Osiągnięcia poza szkołą, takie jak udział w zajęciach pozalekcyjnych i wygrywanie konkursów technicznych, są nisko oceniane przez przedsiębiorstwa. Podczas gdy studenci plasują zajęcia pozalekcyjne na 6. miejscu, środowiska akademickie i przedsiębiorstwa umieszczają je odpowiednio na 10. i 9. miejscu. Podobnie konkursy techniczne mają umiarkowane znaczenie dla studentów i środowiska akademickiego (siódme miejsce), ale korporacje nadal nie przywiązują do nich dużej wagi.
Podkreśla to, że choć działania te mogą poprawić profil kandydata, nie są postrzegane jako kluczowe w procesie pośrednictwa pracy. Studenci powinni zdać sobie sprawę, że takie osiągnięcia mają charakter uzupełniający i mogą wspierać, ale nie zastępować, podstawowe cechy, których poszukują pracodawcy.
Przedsiębiorstwa przywiązują zaskakująco dużą wagę do zdolności kandydata do uczenia się i adaptacji, zajmując szóste miejsce, podczas gdy studenci i środowisko akademickie plasują ją znacznie niżej, odpowiednio na dziewiątym i szóstym miejscu. Pracodawcy, zwłaszcza w branżach, które stale się rozwijają, potrzebują kandydatów, którzy są elastyczni, szybko się uczą i chętnie podejmują nowe wyzwania. Z drugiej strony uczniowie mogą nie doceniać znaczenia tej cechy dla długoterminowego sukcesu w miejscu pracy.
Perspektywa całościowa: co sugeruje raport
Raport HirePro rzuca światło na zasadniczą rozbieżność w oczekiwaniach studentów, środowisk akademickich i przedsiębiorstw w zakresie staży. Studenci często przeceniają znaczenie swojego CGPA, podczas gdy pracodawcy szukają wszechstronnego kandydata – takiego, który ma duże umiejętności techniczne, doświadczenie praktyczne i pozytywne nastawienie.
Najważniejszym wnioskiem dla uczniów jest to, że rozwijanie umiejętności technicznych, udział w rzeczywistych projektach i kultywowanie profesjonalnej postawy może mieć ogromne znaczenie podczas przechodzenia z klasy do miejsca pracy.