NOWE DELHI: Niedawne badanie dotyczące treści podręczniki szkolne w Indiach stwierdzono znaczny stopień uprzedzenia ze względu na płećprzy czym badanie skupiało się zarówno na podręcznikach National Council of Educational Research and Training (NCERT), jak i podręcznikach wydanych przez różne rady stanowe. Centrum Rozwoju Globalnegothink tank z siedzibą w Waszyngtonie, przeprowadził badanie, w którym przeanalizowano 466 podręczników z 10 stanów Indii, a także 60 NCERT podręczników. Badanie podkreśla zakorzenione stereotypy płciowe występujące w języku i przykładach wykorzystywanych w tych materiałach edukacyjnych, co budzi obawy dotyczące wpływu takich uprzedzeń na młode umysły.
Badanie, które badało podręczniki publikowane w języku angielskim, ujawniło niepokojący trend, w którym w narracji dominowały słowa i stereotypy dotyczące płci męskiej. Na przykład matki były często kojarzone z obowiązkami domowymi, takimi jak gotowanie, podczas gdy zawody takie jak lekarze były konsekwentnie przedstawiane jako męskie. Pomimo wcześniejszych wysiłków na rzecz rozwiązania tych problemów, takich jak wezwanie do reformy z 2017 r. przez ministra edukacji Indii, badanie wykazało niewielką poprawę, szczególnie w podręcznikach NCERT, które przeszły rewizję dopiero w 2020 r.

Nierówności w reprezentacji płci: porównanie stanów Indii

Jednym z najbardziej odkrywczych aspektów badania była zmienność reprezentacji płci w różnych stanach. Badania wykazały, że Gujarat wypadł najlepiej pod względem reprezentacji kobiet, przy czym blisko 60% słów oznaczonych płcią było żeńskich. W ostrym kontraście, Karnataka wypadła najgorzej, przy czym mniej niż 20% słów oznaczonych płcią reprezentowało kobiety. Co zaskakujące, ta nierównowaga była najbardziej widoczna w stanach południowych, w tym Karnataka i Kerala, które tradycyjnie uzyskują wyższe wyniki w progresywnych wskaźnikach płci, takich jak umiejętność czytania i pisania kobiet i uczestnictwo w rynku pracy.

Tabela pochodzi z oryginalnego artykułu

Tabela przedstawia liczbę podręczników na klasę w różnych stanach. Dane obejmują podręczniki z rad stanowych i książek NCERT. Podręczniki NCERT są wybierane przez rady stanowe w Arunachal Pradesh, Bihar, Himachal Pradesh, Jammu & Kashmir, Jharkhand, Madhya Pradesh, Radżastanie, Sikkimie i Uttarakhand. Omówione przedmioty obejmują STEM, nauki społeczne, nauki humanistyczne i nauki praktyczne/stosowane.

Ta dysproporcja rodzi pytania o wpływ polityki edukacyjnej na szczeblu stanowym i skuteczność działań mających na celu rozwiązanie problemu uprzedzeń ze względu na płeć. Na przykład, pomimo trwających wysiłków Kerali, aby usunąć stereotypy dotyczące płci z podręczników, wywołanych obawami o przemoc domową, jej wyniki w badaniu pozostają rozczarowujące.
Tymczasem, Maharasztradrugi pod względem liczby ludności stan Indii i siedziba stolicy finansowej, Mumbaju, przechodzi obecnie rewizję programu nauczania. Podczas gdy krytyka skupiała się głównie na braku reprezentacji różnorodności społeczno-ekonomicznej, badanie podkreśla, że ​​reprezentacja płci jest również poważnym problemem. Podręczniki Maharasztry plasują się wśród najniższych pod względem reprezentacji kobiet, co dodatkowo podkreśla potrzebę kompleksowej reformy.
W innym przypadku, na początku tego roku, Delhi State Council of Educational Research and Training (SCERT) dokonała znaczących zmian w podręcznikach szkolnych po przeprowadzeniu kompleksowego audytu płci 53 podręczników i programów nauczania. Audyt, prowadzony przez komisję ekspertów z NCERT, Delhi University, centralnych instytutów edukacyjnych i organizacji pozarządowych, ujawnił powszechne uprzedzenia płciowe. Obejmowały one treści zdominowane przez mężczyzn, przedstawienia kobiet w uległych rolach i brak reprezentacji osób transpłciowych.
Przeczytaj cały raport | Audyt SCERT ujawnia uprzedzenia ze względu na płeć w podręcznikach w Delhi, proponuje neutralne alternatywy dla 10 semestrów
Uprzedzenia ze względu na płeć w kontekście postaw społecznych
Innym intrygującym odkryciem badania jest widoczny brak korelacji między postępowymi normami płciowymi społeczeństwa danego stanu a uprzedzeniami płciowymi w materiałach edukacyjnych. W badaniu odniesiono się krzyżowo do treści podręczników z badaniem Pew Survey z 2022 r. na temat norm płciowych, które mierzyło postawy społeczne w różnych stanach. Na przykład Mizoram uzyskał wysoką pozycję pod względem postępowych poglądów na temat płci, ale w podręcznikach wykazano tylko 22% reprezentacji kobiet. Z kolei Gujarat, który wypadł najlepiej pod względem reprezentacji podręcznikowej, uzyskał słaby wynik pod względem postępowych postaw dotyczących płci.
Ta niespójność sugeruje, że reprezentacja płci w materiałach edukacyjnych niekoniecznie odzwierciedla panujące normy płciowe w społeczeństwie. W niektórych stanach postępowe postawy społeczne wobec płci nie przełożyły się na bardziej zrównoważone reprezentacje mężczyzn i kobiet w podręcznikach. Ta rozbieżność podkreśla znaczenie ukierunkowanych interwencji politycznych w celu rozwiązania problemu uprzedzeń płciowych, które utrzymują się w zasobach edukacyjnych, niezależnie od szerszego postępu społecznego.

Mapa ma charakter reprezentacyjny i pochodzi z oryginalnego badania

Dane pochodzą z niedawnej analizy podręczników stanowych przeprowadzonej przez Center for Global Development (CGD), wykorzystującej metodologię podobną do tej zastosowanej w analizie międzykrajowej przeprowadzonej przez Crawfurda, Saintis-Millera i Todda (2024). Należy zauważyć, że mapa Indii jest reprezentacyjna i pochodzi z oryginalnego raportu badawczego.

Pozycja Indii w Indeksie Luki Płciowej Światowego Forum Ekonomicznego 2024
Uprzedzenia ze względu na płeć obecne w indyjskich podręcznikach są częścią szerszego kontekstu narodowego, w którym nierówność płci pozostaje wszechobecnym problemem. Według indeksu Gender Gap Index 2024 Światowego Forum Ekonomicznego Indie zajmują 129. miejsce na świecie pod względem parytetu płci, co plasuje je wśród krajów o najgorszych wynikach. Utrwalone stereotypy i niedoreprezentacja kobiet w materiałach edukacyjnych odzwierciedlają i wzmacniają szersze wyzwania społeczne, które przyczyniają się do tej pozycji.
Ponadto badanie pozycjonuje Indie i szerzej Azję Południową jako najgorszy region w świecie anglojęzycznym, jeśli chodzi o stereotypy płciowe w materiałach edukacyjnych. W porównaniu z podręcznikami z Wielkiej Brytanii, USA, Australii i Afryki Subsaharyjskiej, podręczniki indyjskie wykazują silniejsze uprzedzenia męskie pod względem języka związanego z osiągnięciami i pracą, podczas gdy postacie kobiece są nieproporcjonalnie kojarzone z wyglądem i rolami domowymi. Ta narracja zdominowana przez mężczyzn w podręcznikach nie tylko ogranicza aspiracje młodych dziewcząt, ale także utrwala przestarzałe role płciowe dla wszystkich uczniów.
Idąc naprzód: potrzeba reformy
Badanie podkreśla krytyczną potrzebę reformy indyjskich podręczników szkolnych w celu wyeliminowania uprzedzeń ze względu na płeć. Podczas gdy stany takie jak Kerala podjęły kroki w celu wyeliminowania stereotypów, potrzeba więcej wysiłków, aby zapewnić równą reprezentację mężczyzn i kobiet. Oprócz liczb, stronniczy język w podręcznikach wpływa na postrzeganie i poczucie własnej wartości uczniów. Aby osiągnąć znaczący postęp, zarówno krajowi, jak i stanowi decydenci polityczni muszą nadać priorytet usuwaniu uprzedzeń ze względu na płeć i aktualizowaniu treści. Ponadto promowanie równości płci w podręcznikach ma kluczowe znaczenie dla kształtowania postaw społecznych, umożliwiając Indiom zniwelowanie różnic płciowych i zmierzanie w kierunku bardziej sprawiedliwej przyszłości.
Przeczytaj cały raport tutaj- Analiza uprzedzeń ze względu na płeć w podręcznikach szkolnych w Indiach





Source link