Czytanie w świetle reflektorów sprawdza się najlepiej, gdy odbywa się co tydzień i przez cały rok szkolny. „Dzieci wchodzą w rutynę i myślą, widzą i reagują” — powiedział Smith. Według niego, po kilku pierwszych czytaniach w świetle reflektorów uczniowie wiedzą dokładnie, co robić, gdy wchodzą do klasy i widzą cytat na tablicy. Czytanie w świetle reflektorów pomaga również ustalić ton na resztę zajęć. Zwłaszcza dla czwartej lekcji Smitha dla uczniów ostatnich klas, która wypada po lunchu. „Spotlight szybko skupia uwagę tych dzieci” — powiedział. I „zaczyna dzień od wszystkich trzech rzeczy, których uczę: myślenia, pisania i czytania”.
Czasami Smith wykorzystuje czytanie w świetle reflektorów, aby katapultować klasę większa dyskusja lub lekcja na resztę zajęć. W inne dni czytanie w centrum uwagi wypełnia praktykę tego, co Smith nazywa „pisaniem ryzykownym”, które umniejsza wagę gramatyki i dopracowanych idei. Podczas czytania w centrum uwagi „chcę, żeby po prostu przyzwyczaili się do odpowiadanie na tekst lub wiersz„- powiedział.
Ten segment lekcji jest zaprojektowany tak, aby na początku zajęć zajmował od 10 do 13 minut, a uczniowie stopniowo budują swoją umiejętność szybkiego reagowania na teksty. Pod koniec każdego okresu oceniania, jeśli uczniowie ukończą każde czytanie spotlight, otrzymują 100% punktów.
Większy wpływ
Koleżanka Smitha z Round Rock, Meredith Lawrence, współpracowała z nim, aby wprowadzić czytanie spotlight w całej szkole. Według Lawrence, „te krótkie momenty rzucania światła na (trudne teksty) mogą być czasami bardziej skuteczne niż poświęcenie całej lekcji” na ten tekst. Pisząc bez kontroli podczas czytania spotlight, uczą się ufać swoim literackim instynktom. „Nazywam je lekkomyślnymi pismami, ponieważ… chcę, aby (uczniowie) byli lekkomyślni i podekscytowani robieniem tego, co jest związane z samą aktywnością, i nie martwili się o zasady” — powiedziała Lawrence. „Nieostrożne pisanie trochę wytrąca ich z ich własnych głów” — kontynuowała.
Po napisaniu przez uczniów, Lawrence prosi ich o zaznaczenie wszystkich miejsc, w których ich zdaniem rozwinęli interesujący pomysł lub myśli, które chcieliby bardziej zbadać. Ta praktyka zaznaczania kluczowych momentów „zaczyna budować pewność siebie (uczniów) i zaczynasz widzieć, że w miarę upływu roku jest coraz więcej zaznaczonych i jest mniej momentów” niepewności, powiedział Lawrence.
Dla Lawrence czytanie w świetle reflektorów pozwala również uczniom na eksplorację tekstu, którego w przeciwnym razie nie mogłaby nauczać. Jej nadzieją jest, że uczniowie będą narażeni na autorów i teksty, które „końcowo wybieranie samodzielnego czytania innym razem”. Przez lata czytania w centrum uwagi Lawrence widziała pewność siebie studentów w dyskusjach akademickich. „Pomaga im to być bardziej zaangażowanymi i czuć się swobodniej w swoim własnym procesie myślowym” — powiedziała.
W przypadku literatury i kompozycji AP uczniowie Smitha muszą być w stanie napisać esej w 40 minut. To trudne, powiedział. „Dlatego potrzebuję, aby potrafili czytać, rozpoznawać i szybko znajdować miejsca, w które można się wpisać… Przypisuję czytanie spotlight za wszystkie postępy, jakie osiągnęliśmy w naszych wynikach (AP) na przestrzeni lat”.