Gubernator Kalifornii Gavin Newsom podpisał w poniedziałek nową ustawę, która zabrania przyjęć na prywatne uniwersytety w Kalifornii w oparciu o dziedzictwo i darowizny. Prawo to dotyczy instytucji takich jak Stanford i Uniwersytet Południowej Kalifornii (USC), które w przeszłości przyjmowały znaczną liczbę studentów powiązanych rodzinami z absolwentami lub darczyńcami.
„W Kalifornii każdy powinien odnieść sukces dzięki zasługom, umiejętnościom i ciężkiej pracy. Kalifornijski Sen nie powinien być dostępny tylko dla nielicznych szczęśliwców, dlatego otwieramy każdemu drzwi do szkolnictwa wyższego – racja, ” powiedział gubernator Newsom, jak podało biuro gubernatora Kalifornii.
Nowe prawo, które ma wejść w życie 1 września 2025 r., będzie miało wpływ na niewielką liczbę prywatnych uniwersytetów w stanie, które podczas rekrutacji uwzględniają powiązania rodzinne. Od czerwca 2026 r. uczelnie te będą zobowiązane do składania władzom ustawodawczym i Departamentowi Sprawiedliwości rocznego sprawozdania dokumentującego przestrzeganie prawa oraz to, czy w dalszym ciągu preferują studentów posiadających powiązania z absolwentami lub darczyńcami.
USC oświadczyło, że zastosuje się do nowego ustawodawstwa, natomiast Stanford nadal weryfikuje swoje zasady przyjmowania przed wejściem w życie prawa – twierdzi „Los Angeles Times”..
To posunięcie w Kalifornii jest następstwem podobnych działań w innych stanach. Jak podaje Departament Stanu, Maryland, Wirginia i Illinois również zakazały w tym roku wstępu na teren obiektu starszego, a Kolorado zrobiło to trzy lata temu. Biuletyn Unii.
Dopuszczenie do dziedzictwa: czy to sprawiedliwe?
Przyjmowanie starszych kandydatów to praktyka, w ramach której kandydaci są traktowani preferencyjnie ze względu na powiązania rodzinne – zwykle rodzice, ale czasami dziadkowie lub rodzeństwo – którzy są absolwentami określonej instytucji. Zasadniczo oznacza to, że uczniowie, których historia rodzinna studiowała w college’u lub na uniwersytecie, mogą mieć przewagę w procesie rekrutacji wyłącznie na podstawie powiązań ich krewnych ze szkołą. Chociaż praktyka ta jest najbardziej powszechna wśród elitarnych i wysoce selektywnych uniwersytetów, przyjmują ją również niektóre instytucje publiczne.
Aby zrozumieć implikacje przyjmowania starszych kandydatów do szkół w USA, musimy zrozumieć Działania Afirmatywne i obecne stanowisko rządu w sprawie polityki przyjmowania kandydatów. Akcja afirmatywna odnosi się do polityk i praktyk mających na celu zwiększenie możliwości grup historycznie marginalizowanych, szczególnie w edukacji i zatrudnieniu. Celem akcji afirmatywnej jest zajęcie się dyskryminacją w przeszłości i promowanie różnorodności poprzez preferencyjne traktowanie grup niedostatecznie reprezentowanych. W kontekście rekrutacji na studia działania te pozwalają instytucjom uwzględnić rasę i pochodzenie etniczne jako jeden z kilku czynników w procesie selekcji, co sprzyja zróżnicowanej społeczności studentów. Jednak niektórzy postrzegają tę praktykę jako odwrotną dyskryminację innych grup, zwłaszcza studentów białych i azjatyckich, podczas gdy zwolennicy twierdzą, że jest to niezbędne narzędzie do zwalczania nierówności systemowych.
W czerwcu 2023 r. Sąd Najwyższy Stanów Zjednoczonych uchylił akcję afirmatywną dotyczącą przyjęć na studia, orzekając, że polityka oparta na rasie na Uniwersytet Harvarda a Uniwersytet Karoliny Północnej naruszył klauzulę równej ochrony zawartą w czternastej poprawce. W sprawie wszczętej przez Students for Fair Admissions argumentowano, że takie praktyki stanowią niesprawiedliwą dyskryminację kandydatów pochodzenia azjatyckiego i rasy białej. Decyzja ta zabrania uczelniom uwzględniania rasy, co skłoniło wiele instytucji do poszukiwania alternatyw neutralnych rasowo, takich jak status społeczno-ekonomiczny i różnorodność geograficzna, w celu utrzymania zróżnicowanych społeczności studenckich. Orzeczenie to oznacza znaczącą zmianę w polityce akcji afirmatywnej i budzi obawy o przyszłość różnorodności w szkolnictwie wyższym.
Tradycyjne przyjęcia na studia i akcja afirmatywna odzwierciedlają kontrastujące podejścia w krajobrazie rekrutacji na studia. Podczas gdy akcja afirmatywna ma na celu naprawienie historycznych niesprawiedliwości, z jakimi borykają się niedostatecznie reprezentowane mniejszości, przyjęcie dziedzictwa zwykle wzmacnia istniejące korzyści dla niektórych grup. W następstwie orzeczenia Sądu Najwyższego w sprawie akcji afirmatywnej organizacje praw obywatelskich coraz częściej wzywają do wyeliminowania dotychczasowych preferencji. Krytycy argumentują, że chociaż akcja afirmatywna ma na celu zaradzenie dysproporcjom rasowym, na przyjęciach po studiach nieproporcjonalnie korzystają zamożni, głównie biali studenci, którzy często mają niższe kwalifikacje akademickie. Ta sprzeczność budzi poważne obawy co do uczciwości i równości w procesie rekrutacji.
Reforma przyjęć na studia: strategie mające na celu zmniejszenie uprzedzeń związanych ze starszym dziedzictwem i promowanie uczciwości
Aby promować uczciwe podejście do rekrutacji na studia, instytucje mogą wdrożyć przejrzyste kryteria, kłaść nacisk na praktyki holistyczne, angażować absolwentów innymi kanałami i regularnie oceniać wyniki w celu promowania różnorodności i równości.
Wdrożyć przejrzyste kryteria przyjęć: Instytucje powinny przyjąć jasne i przejrzyste zasady rekrutacji, które publicznie określają kryteria stosowane przy ocenie kandydatów. Ustalając obiektywne wskaźniki, takie jak wyniki w nauce i zaangażowanie w zajęcia pozalekcyjne, uczelnie mogą zapewnić sprawiedliwą i sprawiedliwą ocenę wszystkich kandydatów, ograniczając wpływ dotychczasowych przyjęć na studia.
Skoncentruj się na holistycznych praktykach rekrutacyjnych: Uczelnie mogą usprawnić swoje całościowe procesy rekrutacyjne, kładąc nacisk na szerszy zakres czynników wykraczających poza status dziedzictwa. Obejmuje to ocenę kandydatów na podstawie ich wyjątkowych doświadczeń, osiągnięć i wyzwań, co może zapewnić pełniejszy obraz ich potencjalnego wkładu w społeczność kampusu. W ten sposób uniwersytety mogą przedkładać zasługi i indywidualny potencjał nad powiązania rodzinne.
Zachęcaj absolwentów do zaangażowania się na inne sposoby: Zamiast nadawać priorytet przyjmowaniu na studia starszych uczelni, instytucje mogą zachęcać absolwentów do zaangażowania się w nie poprzez programy mentorskie, stypendia lub działania związane ze zbieraniem funduszy. Wspierając znaczące kontakty z absolwentami, minimalizując jednocześnie ich wpływ na rekrutację, uczelnie mogą utrzymywać cenne relacje bez utrwalania nierówności w procesie rekrutacji.
Monitoruj i oceniaj wyniki rekrutacji: Uniwersytety powinny regularnie oceniać wyniki swoich polityk rekrutacyjnych, aby mieć pewność, że promują różnorodność i równość w swoich organizacjach studenckich. Może to obejmować gromadzenie danych na temat demografii i wyników w nauce przyjeżdżających studentów oraz wprowadzanie niezbędnych zmian w zasadach. Zobowiązując się do ciągłej oceny, instytucje mogą reagować na zmieniające się potrzeby społeczne i dążyć do bardziej włączającego podejścia do rekrutacji.