Wycofanie nastąpiło po protestach grup praw osób transpłciowych i niepełnosprawnych, które skrytykowały nowe wytyczne dla studentów MBBS, opisując je jako dyskryminujące i stronnicze wobec osób transpłciowych i niepełnosprawnych. Grupy potępiły wytyczne jako promujące perspektywy ableistyczne i transfobiczne w edukacji medycznej.
Sprawdź oficjalne ogłoszenie poniżej
Dlaczego pojawiły się wezwania do rewizji?
Nowe wytyczne dotyczące edukacji medycznej opartej na kompetencjach (CBME) na rok akademicki 2024–2025 spotkały się z wezwaniami do rewizji, ponieważ nie są zgodne ze światowymi standardami i naruszają niedawne precedensy prawne w Indiach. Pomimo zamiaru aktualizacji programu nauczania MBBS, aby był globalnie istotny, wytyczne ponownie wprowadzają przestarzałe terminy, takie jak sodomia, lesbijstwo i transwestytyzm, jako przestępstwa seksualne. Ten ruch cofa orzeczenie Sądu Najwyższego w Madrasie z 2022 r., które usunęło takie klasyfikacje. Wytyczne są postrzegane jako regresywne, ignorujące dekryminalizację stosunków osób tej samej płci przez Sąd Najwyższy w 2018 r. i przeczące postępowemu stanowisku, jakie Indie przyjęły w kwestii praw LGBTQ+.
Problematyczne elementy wytycznych: kwestie prawne i etyczne
Ten Wytyczne CBME zostały uznane za problematyczne ze względu na regresywną klasyfikację niektórych orientacji seksualnych i tożsamości jako „nienaturalnych” przestępstw seksualnych. Jest to sprzeczne z orzeczeniem Sądu Najwyższego z 2018 r., który zdekryminalizował stosunki osób tej samej płci poprzez uchylenie sekcji 377 indyjskiego kodeksu karnego. Ponadto wytyczne klasyfikują przebieranie się za osobę płci przeciwnej jako „perwersję”, grupując je z poważnymi przestępstwami, takimi jak podglądactwo i nekrofilia. Klasyfikacje te ignorują niedawne precedensy sądowe, które chronią prawa LGBTQ+ i utrwalają szkodliwe stereotypy, odzwierciedlając tym samym znaczące odejście od inkluzywnych i postępowych standardów prawnych.
Wpływ wytycznych na prawa społeczności queer w edukacji medycznej
Wytyczne CBME z 2024 r. zostały skrytykowane za brak poszanowania i ochrony praw społeczności queer w edukacji medycznej. Etykietując związki osób tej samej płci i przebieranie się za kogoś innego jako przestępstwa i zboczenia, wytyczne naruszają zasady ustanowione przez Sąd Najwyższy, który zdekryminalizował związki osób tej samej płci i uznał osoby transpłciowe za odrębną trzecią płeć uprawnioną do ochrony i świadczeń socjalnych. Takie podejście nie tylko lekceważy orzeczenia sądu, ale także podważa prawo do samoidentyfikacji płciowej, poparte przez Sąd Najwyższy w Bombaju w 2021 r., utrwalając dyskryminacyjne praktyki, które utrudniają inkluzywność w edukacji medycznej.