Włączanie kandydatów na studia medyczne z niepełnosprawnościami jest kluczowe dla wspierania zróżnicowanego systemu opieki zdrowotnej, który odzwierciedla zaangażowanie na rzecz równości. Włączanie studentów z wyzwaniami jest również wskaźnikiem systemu wierzeń społecznych i kulturowych danego kraju. Jednak kwestia, jak daleko powinna sięgać włączanie, jest dość złożona.
2 września Sąd Najwyższy nakazał dziekanowi Byramjee Jeejeebhoy Government Medical College w Pune powołanie komisji medycznej, która oceni, czy student z niepełnosprawnością mowy i języka przekraczającą 40% kwalifikuje się do przyjęcia na studia medyczne MBBS, donosi Prawo na żywoŁawa sędziowska złożona z sędziów BR Gavai i KV Vishwanath rozpatrywała sprawę kwestionującą decyzję Wysokiego Sądu w Bombaju, który odmówił zastosowania środka tymczasowego po anulowaniu przyjęcia studenta na studia.
Petycjonariusz sprzeciwił się „Graduate Medical Regulation, 1997” Medical Council of India, twierdząc, że niesprawiedliwie wyklucza osoby z niepełnosprawnością wynoszącą 40% lub więcej, co jest sprzeczne z sekcją 32 ustawy Right of Persons with Disabilities Act z 2016 r. Miejsce studenta MBBS zostało cofnięte z powodu 44-45% upośledzenia mowy i języka. Jednak petent twierdził, że jego stan nie powodował ograniczeń funkcjonalnych, które utrudniałyby mu naukę. W odpowiedzi Sąd Najwyższy nakazał utworzenie komisji medycznej w celu ustalenia, czy niepełnosprawność będzie utrudniać naukę studenta i przyznał tymczasową ulgę, nakazując, aby miejsce pozostało wolne do czasu wydania dalszych zarządzeń.
Wcześniej Sąd nakazał komisji ekspertów, w skład której wchodzili członkowie Narodowej Komisji Medycznej (NMC), przejrzenie wytycznych w świetle powiadomienia Centrum z marca 2024 r. w sprawie oceny konkretnych niepełnosprawności. Nakaz ten nastąpił po apelu kandydata MBBS, któremu odmówiono rezerwacji w ramach kwoty dla osób niepełnosprawnych (PwD) z powodu stanu zdrowia psychicznego. Petycja złożona w 2022 r. kwestionowała decyzję, ponieważ kandydat miał stan zdrowia psychicznego przekraczający 40% zgodnie z Indian Disability Evaluation Assessment Scale (IDEAS).
W podobnym przypadku w zeszłym roku (Vibhushita Sharma kontra Unia Indii), Sąd Najwyższy nakazał przeprowadzenie badania lekarskiego w PGI w Czandigarh w celu oceny stanu zdrowia wnioskodawcy, któremu odmówiono przyjęcia na studia medyczne MBBS z powodu 55-procentowego upośledzenia mowy i języka.
W innej sprawie w zeszłym roku Sąd Najwyższy oddalił wniosek studenta z 80-procentową niepełnosprawnością narządu ruchu, który ubiegał się o rezerwację w ramach kwoty osób niepełnosprawnych (PwD) na studia medyczne MBBS na rok akademicki 2023-24.
To tylko kilka przykładów przypadków, które rodzą ważne pytanie: W jakim stopniu środowisko medyczne jest otwarte na osoby niepełnosprawne?

Wytyczne dotyczące przyjęć studentów ze „specjalnymi niepełnosprawnościami”

Najpierw przyjrzyjmy się klasyfikacji „określonych niepełnosprawności” w rozumieniu ustawy o prawach osób niepełnosprawnych z 2016 r. w kontekście przyjęć na studia medyczne (MBBS).
Zgodnie z tym prawem, stopień „określonej niepełnosprawności” u osoby ocenia się zgodnie z „Wytycznymi w celu oceny stopnia specjalistycznej niepełnosprawności u osoby objętej ustawą o prawach osób niepełnosprawnych z 2016 r.” opublikowanymi w Dzienniku Ustaw Indii przez Ministerstwo Sprawiedliwości Społecznej i Wzmocnienia 4 stycznia 2018 r. Oficjalny dokument stanowi również, że minimalny stopień niepełnosprawności powinien wynosić 40%, aby kwalifikować się do skorzystania z rezerwacji dla osób ze szczególnymi niepełnosprawnościami.
W powiadomieniu mowa jest o kilku rodzajach niepełnosprawności, my skupimy się na czterech: ślepocie i niedowidzeniu, głuchocie i niedosłyszeniu, zaburzeniach mowy i języka oraz chorobach psychicznych.
Ślepota i słaby wzrok

Określona niepełnosprawność
Kwalifikuje się do kursu medycznego, nie kwalifikuje się do kwoty PwD
Kwalifikuje się do kursu medycznego, kwalifikuje się do kwoty PwD
Nie kwalifikujesz się do kursu medycznego
Ślepota Mniej niż 40% Równy lub większy niż 40% stopnia niepełnosprawności
Słaby wzrok Mniej niż 40% Równy lub większy niż 40% stopnia niepełnosprawności

Osoby z wadą wzroku lub niepełnosprawnością wzrokową równą lub większą niż 40% mogą kwalifikować się do podjęcia kursu MBBS i mogą otrzymać rezerwację pod warunkiem, że niepełnosprawność wzrokowa zostanie sprowadzona do poziomu poniżej referencyjnego 40% za pomocą zaawansowanych pomocy dla osób słabowidzących.
Głusi i niedosłyszący

Określona niepełnosprawność
Kwalifikuje się do kursu medycznego, nie kwalifikuje się do kwoty PwD
Kwalifikuje się do kursu medycznego, kwalifikuje się do kwoty PwD
Nie kwalifikujesz się do kursu medycznego
Głuchy Niepełnosprawność mniejsza niż 40% Równy lub większy niż 40% stopnia niepełnosprawności
Słabosłyszący Niepełnosprawność mniejsza niż 40% Równy lub większy niż 40% stopnia niepełnosprawności

Osoby z upośledzeniem słuchu większym niż 40% mogą kwalifikować się do podjęcia kursu MBBS i mogą uzyskać rezerwację pod warunkiem, że upośledzenie słuchu zostanie skorygowane do poziomu poniżej referencyjnego 40% za pomocą urządzeń wspomagających/implantów ślimakowych (CI).
Mowa i język

Określona niepełnosprawność
Uprawniony do kursu medycznego, nieuprawniony do kwoty PwD
Kwalifikuje się do kursu medycznego, kwalifikuje się do kwoty PwD
Nie kwalifikujesz się do kursu medycznego
Przyczyny organiczne/neurologiczne Niepełnosprawność mniejsza niż 40% Równy lub większy niż 40% stopnia niepełnosprawności

Osoby z zaburzeniami zrozumiałości mowy (SIA) będą uprawnione do podjęcia kursów MBBS, pod warunkiem, że wynik SIA nie przekroczy 3, co stanowi 40% lub mniej. Osoby z afazją będą uprawnione do podjęcia kursów MBBS pod warunkiem, że iloraz afazji wynosi 40% poniżej.
Choroba psychiczna

Specyficzna niepełnosprawność
Uprawniony do kursu medycznego, nieuprawniony do kwoty PwD
Kwalifikuje się do kursu medycznego, kwalifikuje się do kwoty PwD
Nie kwalifikujesz się do kursu medycznego
Choroba psychiczna Nieobecność lub łagodna niepełnosprawność: mniej niż 40% Obecnie niezalecane z powodu braku obiektywnej metody ustalania obecności i zakresu choroby psychicznej. Jednak korzyści z rezerwacji/kwot mogą być brane pod uwagę w przyszłości po opracowaniu lepszych metod oceny niepełnosprawności. W przypadku niepełnosprawności równej lub wyższej niż 40% lub niezdolności dana osoba do wykonywania swoich obowiązków, mogą zostać opracowane normy definiujące zdolność do wykonywania zawodu lekarza, takie jak te stosowane przez wiele instytucji w krajach innych niż Indie.

Trzask Tutaj aby zapoznać się z oficjalnym powiadomieniem dotyczącym „Wytycznych w zakresie Rozporządzenia w sprawie kształcenia podyplomowego lekarzy z 2023 r.”.

Wyzwania, z jakimi mierzą się osoby niepełnosprawne podczas studiowania medycyny

Zdobycie stopnia MBBS, czy to w Indiach, czy za granicą, jest powszechnie uważane za jedną z najtrudniejszych ścieżek zawodowych. Dla osób niepełnosprawnych wyzwania te mogą być jeszcze bardziej zniechęcające. Oto kilka ogólnych czynników, które mogą stwarzać trudności:

  1. Sztywność programu nauczania: Program nauczania MBBS jest rygorystyczny i wymagający fizycznie, często wymaga zadań takich jak rotacje kliniczne i procedury praktyczne. Te zajęcia mogą być szczególnie trudne dla studentów z niepełnosprawnością fizyczną lub sensoryczną.
  2. Ragging i nękanie: Pomimo wysiłków zmierzających do ograniczenia raggingu, pozostaje on problemem w wielu placówkach medycznych. Niedawno National Medical Commission (NMC) opublikowała raport przygotowany przez National Task Force on Mental Health and Wellbeing of Medical Students, w którym podkreślono kilka kwestii, w tym ragging. Chociaż raport nie dotyczył konkretnie studentów niepełnosprawnych, zapewnił szersze zrozumienie wyzwań, przed którymi stoją studenci medycyny. Przeczytaj cały raport Tutaj.
  3. Piętno społeczne: W naszym społeczeństwie osoby niepełnosprawne są często narażone na uprzedzenia, nawet jeśli są w pełni zdolne do osiągania doskonałych wyników w nauce. W przypadku MBBS takie piętno może prowadzić do przekonania, że ​​studenci niepełnosprawni mniej zasługują na miejsce na studiach, co jeszcze bardziej ich izoluje.
  4. Niewystarczające mentorstwo i wsparcie: Studenci niepełnosprawni często nie mają dostępu do mentorów lub grup wsparcia rówieśniczego, co może prowadzić do poczucia izolacji. Ten brak wskazówek utrudnia poruszanie się w wymagającym i konkurencyjnym środowisku szkoły medycznej.

Jak uczynić studia medyczne MBBS bardziej dostępnymi dla osób niepełnosprawnych

Podczas gdy rząd wprowadził zasady rezerwacji dla kandydatów z niepełnosprawnościami, wyzwania nadal istnieją dla tych, którzy są w stanie kontynuować studia MBBS, ale którym odmówiono takiej możliwości. Na przykład, w niedawnym przypadku student z upośledzeniem mowy i języka na poziomie 44-45% podjął kroki prawne po tym, jak jego miejsce na studiach MBBS zostało cofnięte. W takich przypadkach powinny istnieć bardziej elastyczne i inkluzywne ramy na mocy ustawy o prawach osób niepełnosprawnych z 2016 r., aby uwzględnić zdolnych kandydatów.

  1. Zmienione przepisy: Rząd musi wprowadzić bardziej inkluzywne przepisy na mocy ustawy o prawach osób niepełnosprawnych z 2016 r., zapewniając większą elastyczność uczniom z pewnymi rodzajami niepełnosprawności.
  2. Podnoszenie świadomości na temat niepełnosprawności wśród kadry dydaktycznej i personelu: Placówki edukacyjne powinny szkolić swoją kadrę dydaktyczną i personel w zakresie świadomości na temat niepełnosprawności oraz włączających metod nauczania w celu stworzenia bardziej przyjaznego środowiska edukacyjnego dla uczniów niepełnosprawnych.
  3. Centra wsparcia osób niepełnosprawnych: Uczelnie powinny utworzyć centra wsparcia osób niepełnosprawnych, aby oferować wskazówki dotyczące udogodnień, technologii wspomagających i innych zasobów. Centra te mogą działać jako łącznik między instytucją a studentami, zapewniając zaspokojenie ich potrzeb.

Dzięki wdrożeniu tych środków studia medyczne mogą stać się bardziej otwarte, umożliwiając studentom niepełnosprawnym realizację ich medycznych aspiracji bez zbędnych barier.





Source link