2 września Sąd Najwyższy nakazał dziekanowi Byramjee Jeejeebhoy Government Medical College w Pune powołanie komisji medycznej, która oceni, czy student z niepełnosprawnością mowy i języka przekraczającą 40% kwalifikuje się do przyjęcia na studia medyczne MBBS, donosi Prawo na żywoŁawa sędziowska złożona z sędziów BR Gavai i KV Vishwanath rozpatrywała sprawę kwestionującą decyzję Wysokiego Sądu w Bombaju, który odmówił zastosowania środka tymczasowego po anulowaniu przyjęcia studenta na studia.
Petycjonariusz sprzeciwił się „Graduate Medical Regulation, 1997” Medical Council of India, twierdząc, że niesprawiedliwie wyklucza osoby z niepełnosprawnością wynoszącą 40% lub więcej, co jest sprzeczne z sekcją 32 ustawy Right of Persons with Disabilities Act z 2016 r. Miejsce studenta MBBS zostało cofnięte z powodu 44-45% upośledzenia mowy i języka. Jednak petent twierdził, że jego stan nie powodował ograniczeń funkcjonalnych, które utrudniałyby mu naukę. W odpowiedzi Sąd Najwyższy nakazał utworzenie komisji medycznej w celu ustalenia, czy niepełnosprawność będzie utrudniać naukę studenta i przyznał tymczasową ulgę, nakazując, aby miejsce pozostało wolne do czasu wydania dalszych zarządzeń.
Wcześniej Sąd nakazał komisji ekspertów, w skład której wchodzili członkowie Narodowej Komisji Medycznej (NMC), przejrzenie wytycznych w świetle powiadomienia Centrum z marca 2024 r. w sprawie oceny konkretnych niepełnosprawności. Nakaz ten nastąpił po apelu kandydata MBBS, któremu odmówiono rezerwacji w ramach kwoty dla osób niepełnosprawnych (PwD) z powodu stanu zdrowia psychicznego. Petycja złożona w 2022 r. kwestionowała decyzję, ponieważ kandydat miał stan zdrowia psychicznego przekraczający 40% zgodnie z Indian Disability Evaluation Assessment Scale (IDEAS).
W podobnym przypadku w zeszłym roku (Vibhushita Sharma kontra Unia Indii), Sąd Najwyższy nakazał przeprowadzenie badania lekarskiego w PGI w Czandigarh w celu oceny stanu zdrowia wnioskodawcy, któremu odmówiono przyjęcia na studia medyczne MBBS z powodu 55-procentowego upośledzenia mowy i języka.
W innej sprawie w zeszłym roku Sąd Najwyższy oddalił wniosek studenta z 80-procentową niepełnosprawnością narządu ruchu, który ubiegał się o rezerwację w ramach kwoty osób niepełnosprawnych (PwD) na studia medyczne MBBS na rok akademicki 2023-24.
To tylko kilka przykładów przypadków, które rodzą ważne pytanie: W jakim stopniu środowisko medyczne jest otwarte na osoby niepełnosprawne?
Wytyczne dotyczące przyjęć studentów ze „specjalnymi niepełnosprawnościami”
Najpierw przyjrzyjmy się klasyfikacji „określonych niepełnosprawności” w rozumieniu ustawy o prawach osób niepełnosprawnych z 2016 r. w kontekście przyjęć na studia medyczne (MBBS).
Zgodnie z tym prawem, stopień „określonej niepełnosprawności” u osoby ocenia się zgodnie z „Wytycznymi w celu oceny stopnia specjalistycznej niepełnosprawności u osoby objętej ustawą o prawach osób niepełnosprawnych z 2016 r.” opublikowanymi w Dzienniku Ustaw Indii przez Ministerstwo Sprawiedliwości Społecznej i Wzmocnienia 4 stycznia 2018 r. Oficjalny dokument stanowi również, że minimalny stopień niepełnosprawności powinien wynosić 40%, aby kwalifikować się do skorzystania z rezerwacji dla osób ze szczególnymi niepełnosprawnościami.
W powiadomieniu mowa jest o kilku rodzajach niepełnosprawności, my skupimy się na czterech: ślepocie i niedowidzeniu, głuchocie i niedosłyszeniu, zaburzeniach mowy i języka oraz chorobach psychicznych.
Ślepota i słaby wzrok
Osoby z wadą wzroku lub niepełnosprawnością wzrokową równą lub większą niż 40% mogą kwalifikować się do podjęcia kursu MBBS i mogą otrzymać rezerwację pod warunkiem, że niepełnosprawność wzrokowa zostanie sprowadzona do poziomu poniżej referencyjnego 40% za pomocą zaawansowanych pomocy dla osób słabowidzących.
Głusi i niedosłyszący
Osoby z upośledzeniem słuchu większym niż 40% mogą kwalifikować się do podjęcia kursu MBBS i mogą uzyskać rezerwację pod warunkiem, że upośledzenie słuchu zostanie skorygowane do poziomu poniżej referencyjnego 40% za pomocą urządzeń wspomagających/implantów ślimakowych (CI).
Mowa i język
Osoby z zaburzeniami zrozumiałości mowy (SIA) będą uprawnione do podjęcia kursów MBBS, pod warunkiem, że wynik SIA nie przekroczy 3, co stanowi 40% lub mniej. Osoby z afazją będą uprawnione do podjęcia kursów MBBS pod warunkiem, że iloraz afazji wynosi 40% poniżej.
Choroba psychiczna
Trzask Tutaj aby zapoznać się z oficjalnym powiadomieniem dotyczącym „Wytycznych w zakresie Rozporządzenia w sprawie kształcenia podyplomowego lekarzy z 2023 r.”.
Wyzwania, z jakimi mierzą się osoby niepełnosprawne podczas studiowania medycyny
Zdobycie stopnia MBBS, czy to w Indiach, czy za granicą, jest powszechnie uważane za jedną z najtrudniejszych ścieżek zawodowych. Dla osób niepełnosprawnych wyzwania te mogą być jeszcze bardziej zniechęcające. Oto kilka ogólnych czynników, które mogą stwarzać trudności:
- Sztywność programu nauczania: Program nauczania MBBS jest rygorystyczny i wymagający fizycznie, często wymaga zadań takich jak rotacje kliniczne i procedury praktyczne. Te zajęcia mogą być szczególnie trudne dla studentów z niepełnosprawnością fizyczną lub sensoryczną.
- Ragging i nękanie: Pomimo wysiłków zmierzających do ograniczenia raggingu, pozostaje on problemem w wielu placówkach medycznych. Niedawno National Medical Commission (NMC) opublikowała raport przygotowany przez National Task Force on Mental Health and Wellbeing of Medical Students, w którym podkreślono kilka kwestii, w tym ragging. Chociaż raport nie dotyczył konkretnie studentów niepełnosprawnych, zapewnił szersze zrozumienie wyzwań, przed którymi stoją studenci medycyny. Przeczytaj cały raport Tutaj.
- Piętno społeczne: W naszym społeczeństwie osoby niepełnosprawne są często narażone na uprzedzenia, nawet jeśli są w pełni zdolne do osiągania doskonałych wyników w nauce. W przypadku MBBS takie piętno może prowadzić do przekonania, że studenci niepełnosprawni mniej zasługują na miejsce na studiach, co jeszcze bardziej ich izoluje.
- Niewystarczające mentorstwo i wsparcie: Studenci niepełnosprawni często nie mają dostępu do mentorów lub grup wsparcia rówieśniczego, co może prowadzić do poczucia izolacji. Ten brak wskazówek utrudnia poruszanie się w wymagającym i konkurencyjnym środowisku szkoły medycznej.
Jak uczynić studia medyczne MBBS bardziej dostępnymi dla osób niepełnosprawnych
Podczas gdy rząd wprowadził zasady rezerwacji dla kandydatów z niepełnosprawnościami, wyzwania nadal istnieją dla tych, którzy są w stanie kontynuować studia MBBS, ale którym odmówiono takiej możliwości. Na przykład, w niedawnym przypadku student z upośledzeniem mowy i języka na poziomie 44-45% podjął kroki prawne po tym, jak jego miejsce na studiach MBBS zostało cofnięte. W takich przypadkach powinny istnieć bardziej elastyczne i inkluzywne ramy na mocy ustawy o prawach osób niepełnosprawnych z 2016 r., aby uwzględnić zdolnych kandydatów.
- Zmienione przepisy: Rząd musi wprowadzić bardziej inkluzywne przepisy na mocy ustawy o prawach osób niepełnosprawnych z 2016 r., zapewniając większą elastyczność uczniom z pewnymi rodzajami niepełnosprawności.
- Podnoszenie świadomości na temat niepełnosprawności wśród kadry dydaktycznej i personelu: Placówki edukacyjne powinny szkolić swoją kadrę dydaktyczną i personel w zakresie świadomości na temat niepełnosprawności oraz włączających metod nauczania w celu stworzenia bardziej przyjaznego środowiska edukacyjnego dla uczniów niepełnosprawnych.
- Centra wsparcia osób niepełnosprawnych: Uczelnie powinny utworzyć centra wsparcia osób niepełnosprawnych, aby oferować wskazówki dotyczące udogodnień, technologii wspomagających i innych zasobów. Centra te mogą działać jako łącznik między instytucją a studentami, zapewniając zaspokojenie ich potrzeb.
Dzięki wdrożeniu tych środków studia medyczne mogą stać się bardziej otwarte, umożliwiając studentom niepełnosprawnym realizację ich medycznych aspiracji bez zbędnych barier.