Autor: Divyansh Kumar
Po krótkiej przerwie firmy IT wracają do kampusu na nową sesję rekrutacyjną. Jednakże firmy strategicznie dopasowują swoje strategie zatrudnienie na kampusie inicjatywy powiązane z konkretnymi umiejętnościami nowe technologie. Absolwenci posiadający kompetencje w obszarach takich jak przetwarzanie w chmurzesztuczna inteligencja (AI), uczenie maszynowe (ML), cyberbezpieczeństwo i inne firmy otrzymały listy ofertowe z konkurencyjnymi pakietami wynagrodzeń.
Buddha Chandrasekhar, główny koordynator Ogólnoindyjskiej Rady ds. Szkolenia Technicznego (AICTE), podkreśla zmianę w zakresie zatrudniania, ponieważ firmy rozważają obecnie wyłącznie absolwentów inżynierii posiadających duże umiejętności w zakresie nowych technologii. „Rynek pracy szybko się rozwija, wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na umiejętności w zakresie sztucznej inteligencji/ML, nauki o danych, przetwarzania w chmurze, DevOps, cyberbezpieczeństwa, 5G/6G, blockchain, VLSI i nie tylko. W korporacjach powstają nowe role, które oferują różnorodne role w nauce danych, uczeniu maszynowym, ze szczególnym uwzględnieniem programowania i nowych technologii” – mówi Czasy Edukacji.
Sanjeev Jain, dyrektor operacyjny Wipro Limited, mówi: „Środowisko zatrudniania zawsze było dynamiczne, a ewolucja ta była bardziej widoczna w ciągu ostatnich 2–3 lat. Rośnie zapotrzebowanie na specjalistyczną wiedzę techniczną, w tym biegłość w tworzeniu oprogramowania, analizie danych, sztucznej inteligencji/ML, przetwarzaniu w chmurze i cyberbezpieczeństwie”.
Ponieważ każda firma dąży do integracji sztucznej inteligencji, we wszystkich sektorach wzrosło zapotrzebowanie na stanowiska związane ze sztuczną inteligencją. „Sztuczna inteligencja będzie współpracować z ludźmi, aby zapewnić synergię i wykładnicze wyniki biznesowe dla organizacji. Sztuczna inteligencja przejmie powtarzalne, transakcyjne i masowe zadania, umożliwiając pracownikom przyjęcie bardziej strategicznego podejścia i realizację ambicji zawodowych”.
„Wraz z wprowadzeniem strategii Wipro AI 360 2 30 000 pracowników jest biegłych w podstawowych podstawach sztucznej inteligencji generacji, a ponad 44 000 przeszło zaawansowane szkolenia w zakresie sztucznej inteligencji dostosowane do ich ról. Oprócz technologii nowe zatrudnienie opiera się również na umiejętnościach miękkich, zdolnościach przywódczych, pracy zespołowej i rozwiązywaniu problemów” – mówi Jain.
Firmy chętnie zatrudniają absolwentów posiadających odpowiednie doświadczenie i przeszkolenie w tych kluczowych obszarach. Zmieniający się krajobraz skłonił uczelnie do przekształcenia swoich programów nauczania w celu uwzględnienia przedmiotów odzwierciedlających potrzeby przemysłu.
Aby wyposażyć uczniów w te pożądane kompetencje, IIIT-Bangalore wdrożyło program nauczania, który jest ściśle zgodny z trendami branżowymi. „Nacisk przesunął się w stronę ocen opartych na umiejętnościach, a firmy traktują priorytetowo testy kodowania, wyzwania związane z algorytmami, wywiady techniczne i umiejętności rozwiązywania problemów” – mówi prof. Debabrata Das, dyrektor IIIT-Bangalore.
Współpraca z placówkami oświatowymi
Współpraca między AICTE i firmami IT odgrywa zasadniczą rolę w zwiększaniu szans studentów na zatrudnienie. The wykształcenie techniczne organ regulacyjny wdraża różne inicjatywy, aby zapewnić absolwentom zdobycie umiejętności przydatnych do zatrudnienia. „Współpracujemy z partnerami branżowymi przy opracowywaniu odpowiednich programów nauczania i wspieraniu kursów certyfikacyjnych w zakresie nowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja i cyberbezpieczeństwo” – mówi Chandrasekhar. To partnerstwo pomaga udoskonalać programy szkoleniowe w oparciu o opinie branży, wypełniając lukę między środowiskiem akademickim a rynkiem pracy.
Wipro współpracowało ze środowiskiem akademickim, partnerami technologicznymi i edukacyjnymi oraz start-upami, aby zapewnić skuteczne szkolenia kolejnym pokoleniom współpracowników. Współpracowała także z IIT Delhi, IIT Patna, IISc Bengaluru, a także Uniwersytetem Maryland i Uniwersytetem Karoliny Południowej w celu usprawnienia prac badawczo-rozwojowych. „Utworzyliśmy także centra doskonałości na wielu wiodących regionalnych uniwersytetach, takich jak Uniwersytet Amity, Uniwersytet Anna, Uniwersytet Chitkara itp.” – mówi Jain.
Vishal Khurma, dyrektor generalny Woxsen University w Hyderabad, twierdzi, że w ciągu ostatniego roku wzrosła liczba staży oferowanych przez branże. Model stażowy pierwszej partii BTech został oparty na stażach, które zostały przekształcone w pracę na pełny etat. „Staże zapewniły cenne doświadczenie zawodowe, które umożliwiło płynne przejście na rynek pracy. Dzięki takiemu podejściu w przypadku naszej partii pilotażowej BTech osiągnięto niezwykłą skuteczność w 100%”, mówi Khurma.
Anil Joseph Pinto, rejestrator na Christ University w Bangalore, zauważa, że możliwości staży i pracy koncentrują się obecnie na analizie danych, przetwarzaniu w chmurze i cyberbezpieczeństwie, co odzwierciedla przejście od tradycyjnych ról IT w stronę specjalistycznych umiejętności technicznych, jakie miało miejsce w ciągu ostatniego roku. Profesor Pinto twierdzi, że Christ University współpracuje z firmami IT, organizując warsztaty, hackatony i targi staży oraz utrzymując partnerstwa branżowe w celu ułatwienia staży.
Zmieniające się trendy rekrutacyjne
Kakandikar Ganesh, prodziekan ds. stosunków zewnętrznych w MIT-WPU w Pune, mówi: „Korporacje angażują nowicjuszy, angażując ich w staże. Oferowane są trzy tryby staży: staż, staż + PPO (oferta przed stażem) oraz staż oparty na wynikach + praca. Możliwości te umożliwiają nowicjuszom zwiększenie swoich możliwości technicznych, jednocześnie zyskując kontakt z kulturą branżową.
Oczekiwania pracodawców branży IT dotyczące kwalifikacji i umiejętności absolwentów uległy zauważalnej zmianie. Prof. Ganesh dodaje, że wszyscy rekruterzy poszukują specjalistycznych umiejętności wraz z ukończeniem studiów, podkreślając, że nowicjusze przed dołączeniem do firmy muszą posiadać co najmniej jeden globalny certyfikat.
Ashish Munjal, współzałożyciel i dyrektor generalny Sunstone, firmy z branży szkolnictwa wyższego, która współpracuje z najlepszymi uczelniami i rekruterami w całych Indiach, podkreśla potrzebę posiadania wszechstronnych umiejętności w dzisiejszym dynamicznym miejscu pracy. „Naszym priorytetem jest przygotowanie uczniów do opracowania solidnych podstaw zarówno w zakresie umiejętności technicznych, jak i miękkich. Skupiamy się na zarządzaniu danymi, zarządzaniu produktami, rozwiązywaniu problemów, komunikacji i zdolnościach adaptacyjnych” – wyjaśnia.
Przygotowanie uczniów do osiągnięcia sukcesu
Aby przygotować studentów do staży w kampusach, instytuty edukacyjne oferują spersonalizowane programy szkoleniowe, próbne rozmowy kwalifikacyjne, warsztaty tworzenia CV, mentoring branżowy i coaching kariery.
Przyznając, że ostatni rok był trudny zarówno dla edukacji, jak i sektora IT, Ashok Kumar Mittal, rektor Lovely Professional University, powiedział: „Przez lata zbudowaliśmy specjalizacje w ramach naszego programu informatyki i inżynierii, koncentrując się na takich obszarach jak cyberbezpieczeństwo, dane pracodawcy zajmujący się naukami ścisłymi i sztuczną inteligencją podnieśli swoje oczekiwania w zakresie kwalifikacji i umiejętności absolwentów, szczególnie w przypadku kandydatów z dziedzin inżynierii i zastosowań komputerowych, w tym studentów kierunków obwodów i innych kierunków”.