TIFF Marianne Jean-Baptiste w Hard Truths, na zdjęciu trzymająca telefon przy uchu (Źródło: TIFF)SPRZECZKA

(Źródło: TIFF)

W swoim nowym, oszałamiającym dramacie Leigh portretuje „żywych, oddychających, niedoskonałych, ale dobrych ludzi” z Marianne Jean-Baptiste w roli głównej, co z pewnością będzie „jednym z najlepszych występów roku”.

Kobieta w centrum błyskotliwego nowego filmu Mike’a Leigha jest żywą niedolą, szczególnie dla samej siebie. Pansy, grana przez Marianne Jean-Baptiste w zaciekłej i głęboko odczuwalnej kreacji, jest ciągle zła, krzyczy na wszystkich, od męża i dorosłego syna po sprzedawców w sklepie. W Hard Truths jest niewiele fabuły, ale jest pewna trajektoria. Podczas gdy Pansy na początku wydaje się być wiedźmą, staje się rozdzierająca serce w swoim smutku, strachu przed życiem, poczuciu prześladowania przez świat. Jean-Baptiste ma jeszcze lepszą rolę niż jako adoptowana córka szukająca swojej matki w Secrets and Lies (1996) Leigh, cichym, mocnym rzucie, który przyniósł jej nominację do Oscara. Tutaj wnosi zarówno dynamikę, jak i zrozumienie do najbardziej drażliwych postaci, w tym, co z pewnością będzie jednym z najlepszych występów roku.

Po dwóch filmach historycznych niedoceniony Peterloo (2018) i olśniewający Pan Turner (2014), Leigh powraca do współczesnych realiów i w typowy dla siebie sposób wrzuca nas w życie zwykłych ludzi. Pansy mieszka w skromnym, wygodnym domu ze swoim mężem Curtleyem (David Webber), właścicielem małej firmy hydraulicznej, i ich synem Mosesem (Tuwaine Barrett), który rzadko opuszcza swój pokój. Moses wyraźnie ma problemy emocjonalne w obliczu świata, ale Pansy uważa go za leniucha i krzyczy na niego: „Czy nie masz żadnych nadziei i marzeń?”. Nadzieje i marzenia mogłyby być tytułem wielu wcześniejszych, łagodniejszych filmów Leigh – rozważ Happy-Go-Lucky lub High Hopes. Ale zgodnie ze swoim tytułem, Hard Truths ukazuje życie z przeciwnej strony, zanurzając nas w pełnej cierpienia rzeczywistości Pansy. Jest tak przygnębiona, że ​​większość dnia przesypia i wydaje się być hipochondryczką. Jej gniew nie ustaje w trakcie filmu, ale coraz częściej widzimy, że jest oznaką jej emocjonalnego cierpienia.

Leigh wydaje się mieć magiczną zdolność sprawiania, że ​​codzienne wydarzenia stają się fascynujące do oglądania

Strategia Leigha, polegająca na wprowadzaniu nas w świat jego bohaterów bez wstępu czy wyjaśnień, pozwalając objawieniom i historii unosić się, pomaga w autentyczności jego filmów. Wydaje się, że ma magiczną zdolność sprawiania, że ​​codzienność staje się fascynująca, a nawet tworzy emocjonalny dramat z Curtleya i jego asystenta, którzy z trudem dźwigają ciężką wannę na nóżkach po schodach.

W naturalnym i poruszającym występie Michele Austin gra siostrę Pansy, Chantelle, fryzjerkę, która ma śmiechową, pełną miłości relację z dwiema dorosłymi córkami. Chantelle cierpliwie próbuje pomóc siostrze, namawiając ją, by poszła z nią na grób matki w rocznicę jej śmierci i zapraszając rodzinę Pansy, by dołączyła do niej w domu. Ale w domu Chantelle Pansy siedzi cicho i odmawia zdjęcia płaszcza. Austin wzruszająco przekazuje smutek i bezradność Chantelle w tej sytuacji. Ona i jej córki zapewniają również kontekst rodzinie Pansy. Jedna z córek udaje, że rzut w pracy poszedł dobrze, gdy jest odwrotnie, zwykła próba ratowania twarzy. Ale Pansy, odmawiając zaakceptowania, że ​​ona i Moses potrzebują pomocy, zaprzecza rzeczywistości w o wiele głębszy i bardziej szkodliwy sposób. Curtley jest spokojną osobą w domu i najwyraźniej jest wyczerpany swoją sytuacją. Webber uczynił go wzruszającym, ale jest on jedyną ważną postacią, która jest nieco słabo rozwinięta.

Trudne prawdy

Reżyser: Mike Leigh

Obsada: Marianne Jean-Baptiste, Michele Austin, David Webber, Tuwaine Barrett

Czas trwania: 1 godz. 37 min

Leigh wplata kilka błysków dowcipu, więc sam film nie jest przygnębiający. W gabinecie lekarskim Pansy jest wściekła, że ​​musi iść do zastępcy swojego stałego lekarza i jest tak wybuchowa, że ​​lekarz pyta: „Czy wszystko w porządku?”. Pansy odpowiada: „Nie, nie jest w porządku, jestem u lekarza!”. Ma rację.

Czasami widzimy, jak Pansy uświadamia sobie swoją własną emocjonalną niestabilność, co sprawia, że ​​tym bardziej bolesne jest to, co widzi. Wybiega ze sklepu meblowego po tym, jak bez powodu zrugała sprzedawczynię, a następnie siedzi w samochodzie, łapiąc oddech. Zmartwiony wyraz twarzy Jean-Baptiste’a mówi, że Pansy wie, że nie jest w porządku. Przy grobie matki przyznaje siostrze: „Jestem taka przerażona”. Ale żadna z dobrze nastawionych osób wokół niej nie wie, co robić.

Chociaż rodzina w Hard Truths jest czarna, Leigh odrzucił wszelkie sugestie, że jako biały mężczyzna mógł być niechętny do zajmowania się wewnętrznym życiem tych postaci. Rozmowa z Targowisko próżności wskazał na swoje liczne filmy, w tym te historyczne, które opowiadają o doświadczeniach obcych jego własnym. „To po prostu o ludziach. To o nas wszystkich, w naszych dobrych i mniej dobrych aspektach” – powiedział. On i jego obsada dali nam żywych, oddychających, niedoskonałych, ale dobrych ludzi, w oszałamiającym filmie pełnym serca i współczucia.



Source link