A24 Colman Domingo w Sing Sing A24 (Źródło: A24)A24

(Źródło: A24)

„Potężny” Colman Domingo wciela się w rolę prawdziwego więźnia słynnego nowojorskiego zakładu karnego Sing Sing Correctional Facility w poruszającym filmie opowiadającym o inspirującym programie teatru więziennego.

Kiedy nieprofesjonaliści występują obok profesjonalnych aktorów, szwy często się ujawniają, co skutkuje nieprzekonującym hybrydem. Nie dotyczy to Sing Sing, opartego na faktach dramatu o programie resocjalizacji więźniów za pomocą teatru. Nominowany do Oscara Colman Domingo jest w centrum uwagi jako prawdziwy Divine G, uwięziony w niesławnym nowojorskim zakładzie karnym Sing Sing Correctional Facility. Otacza go obsada mężczyzn, którzy wcześniej byli tam więzieni, nieaktorzy grający wersje samych siebie. Wbrew wszelkim przeciwnościom, to działa pięknie. Sing Sing to dopracowany, wzruszający film oparty na surowych, ale pełnych nadziei realiach.

Perspektywa filmu jest zupełnie inna niż w drastycznych dramatach więziennych, a nawet dokumentach. Natychmiast zostajemy przeniesieni w sam środek produkcji Rehabilitation Through the Arts, czyli RTA, trwającego programu teatralnego w sześciu więzieniach stanu Nowy Jork. Divine G, pseudonim Johna Whitfielda, jest członkiem założycielem grupy i jej gwiazdą, jak widzimy w scenie otwierającej, gdy Domingo, z bliska i w charakterze, recytuje Sen nocy letniej. Dwóch innych profesjonalistów odgrywa główne role. Paul Raci gra Brenta Buella, wolontariusza, który odwiedza więzienie, aby prowadzić program, a Sean San José jest Mike’iem Mike’iem, przyjacielem Divine G i innym uwięzionym członkiem RTA. Ale większość postaci na ekranie – dyskutujących o tym, jaką sztukę wystawić jako następną i wykonujących ćwiczenia aktorskie – przeszła przez RTA. To oni są prawdziwym punktem centralnym historii.

Główną postacią wśród nich jest Clarence Maclin, znany jako Divine Eye. Wnosi on niezwykłą głębię i naturalizm do swojej roli jako człowiek o reputacji porywczego temperamentu, który jest również wrażliwym fanem Szekspira, który chce dołączyć do RTA. Historia filmu jest pełna ludzi, którzy nie potrafili grać wersji samych siebie, ale Maclin jest rzadkim wyjątkiem. Divine G i Divine Eye zaczynają jako ostrożni rywale, ale stają się dobrymi przyjaciółmi. Maclin i Domingo są wspaniałymi współpracownikami, co sprawia, że ​​ich powoli rozwijająca się więź jest wiarygodna.

Domingo ostatnio był potężny w Rustin i Kolor fioletowyi jest taki sam tutaj, uchwytując większą niż życie obecność Divine G, ale pozwalając reszcie obsady również zabłysnąć. Domingo jest zawsze w centrum, ale sprawia, że ​​jest to odzwierciedleniem znaczenia postaci w grupie, a nie gwiazdorskiej roli aktora. Jego pozbawiony sentymentalizmu występ sprawia, że ​​Divine G jest mężczyzną pełnym pozytywnych pomysłów i energii, z odrobiną gniewu i ego kipiącymi głęboko w środku.

Szum wokół nagród dla Domingo rozpoczął się w marcu i rozszerzył się o sam film

W kolejnej produkcji RTA decyduje się na świadomie absurdalną komedię skleconą przez Buella, aby dać każdemu z mężczyzn rolę. Tak jak w prawdziwym życiu, ta podróżująca w czasie mieszanka nosi tytuł Breakin’ the Mummy’s Code i obejmuje egipską mumię, gladiatorów, Hamleta i Freddy’ego Kruegera. Na szczęście film pokazuje ograniczone fragmenty tej produkcji. Większość akcji rozgrywa się za kulisami w sali prób, z kilkoma szczególnie poruszającymi ćwiczeniami aktorskimi. W jednym z nich Buell prosi członków grupy o opisanie idealnego momentu. Jeden z mężczyzn mówi, że to spojrzenie przez rzekę Hudson z Sing Sing w miejsce, w którym wie, że jego matka patrzy na niego. Dla innego jest to wspomnienie pikniku sprzed dekad z żoną. Film został ostro zmontowany dla uzyskania maksymalnego efektu, ale nie podważa to szczerości i braku litości nad sobą, które przewijają się przez te wzruszające, naturalnie wyrażone odpowiedzi, improwizowane własnymi słowami mężczyzn.

Śpiewaj Śpiewaj

Reżyseria: Greg Kwedar

Obsada: Colman Domingo, Clarence Maclin, Sean San José, Paul Raci

Czas trwania: 1 godz. 47 min

Reżyser, Greg Kwedar, nakręcił poprzedni film, Transpecos (2016), ale jest w dużej mierze nieznany. Podjął tu mądre decyzje, chociaż mógł zrobić więcej, aby dostrzec jeszcze gorszą stronę życia w więzieniu. W pierwszej połowie historii sytuacja wydaje się niemal zbyt wyidealizowana, a członkowie RTA są najbardziej łagodnymi, patrzącymi w przyszłość więźniami, jakich kiedykolwiek widziałeś. Ale w kluczowym momencie Kwedar podważa tę zbyt różową możliwość, gdy Divine G osiąga punkt krytyczny. Domingo wybucha krzykiem i płaczem, co sugeruje cały długotrwały wewnętrzny ból, którego jego postać doświadczyła przez lata w więzieniu.

Część historii dotyczy próby uchylenia przez Divine G wyroku skazującego go za morderstwo, w oparciu o nowe dowody, które dowodzą jego niewinności. Ta podfabuła jest druzgocąca dla systemu wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych, ale jest też znamienne, że pozostaje podfabułą. Film nigdy nie atakuje widzów żadnym przesłaniem, a w większości przypadków nigdy nie dowiadujemy się, dlaczego ci mężczyźni są w więzieniu. Skupia się na ich życiu wewnętrznym i nadziejach oraz na tym, w jaki sposób teatr staje się psychologiczną i emocjonalną tratwą ratunkową. (Według RTA (Na stronie internetowej podano, że wskaźnik recydywy wśród członków programu wynosi mniej niż 3% w porównaniu do 60% w skali kraju.)

Nagrody szumią Domingo rozpoczęła się w marcu na festiwalu South by Southwest i rozszerzyła się o film sam w sobie. To mały film z dużymi szansami przeciwko niemu, ale jest też niezwykle udany i dystrybuowany przez potęgę nagród A24, więc kto wie?

Tytuł Sing Sing ma głębsze znaczenie niż nazwa więzienia, nawiązując do sposobu, w jaki sztuka pozwala umysłom i nadziejom bohaterów wzbić się w powietrze i znaleźć wyraz. Jednak ten wymowny film mógłby również nosić tytuł, za Mayą Angelou: Wiem, dlaczego ptak w klatce śpiewa.



Source link