Chiny twierdzą, że brytyjski wywiad zwerbował pracowników chińskiego rządu jako szpiegów

Chiny i Wielka Brytania wymieniają oskarżenia od miesięcy (Republika)

Pekin:

Chiny oskarżyły brytyjską agencję wywiadu zagranicznego MI6 o zwerbowanie dwóch agentów z anonimowych chińskich agencji rządu centralnego w charakterze szpiegów dla rządu brytyjskiego, podało w poniedziałek Ministerstwo Bezpieczeństwa Państwowego Chin.

Sprawa przeciwko dwóm rzekomym szpiegom, małżeństwu, jest nadal w toku i nie została wyjaśniona.

Chiny i Wielka Brytania od miesięcy oskarżają szpiegostwo o zagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego.

W styczniu Pekin poinformował, że brytyjski tajny wywiad MI6 wykorzystał obcokrajowca w Chinach do gromadzenia tajemnic i informacji.

W kwietniu brytyjscy prokuratorzy oskarżyli dwie osoby o przekazywanie Chinom stronniczych informacji, a w zeszłym miesiącu trzem innym postawiono zarzuty pomagania służbom wywiadu zagranicznego Hongkongu w Wielkiej Brytanii.

W swoim oświadczeniu chińskie ministerstwo podało, że jeden ze szpiegów, nazwiskiem Wang, studiował w Anglii w ramach programu wymiany w 2015 roku i był zapraszany w tym okresie na kolacje i wycieczki potajemnie organizowane przez MI6.

Stwierdzono, że Wang miał „duży apetyt na pieniądze” i został zwabiony na dobrze płatne stanowisko konsultanta w niepełnym wymiarze godzin, zanim agenci MI6 zwrócili się do niego z propozycją pracy dla rządu brytyjskiego, obiecując jeszcze większe nagrody pieniężne i ochronę.

Ministerstwo podało, że po ćwiczeniach szpiegowskich MI6 nakazał Wangowi powrót do Chin w celu zebrania poufnych informacji dotyczących chińskiego rządu.

MI6 podało w swoim raporcie, że Wong zmusił także swoją żonę, która pracowała w „kluczowej jednostce rządowej”, do podwójnej płacy. Jego żona, nazywana Zhou, w końcu się zgodziła – dodał.

Zapytany o twierdzenia Chin, rzecznik brytyjskiego premiera Rishi Sunaka powiedział, że „od dawna polityka rządu polega na niekomentowaniu pracy naszych agencji wywiadowczych ani kwestii bezpieczeństwa”.

(Poza nagłówkiem, ta historia nie została zredagowana przez personel NDTV i została opublikowana z kanału konsorcjalnego.)

Source link