Były najlepszą rzeczą od czasu krojonego chleba. Piekarnie supermarketowe swoim gorącym aromatem przyciągały klientów, którzy chcieli świeższego produktu niż standardowa oferta paczkowana.

Organizatorzy kampanii podają jednak w wątpliwość świeżość tych wypieków, gdyż cztery główne supermarkety oskarżono o składanie wprowadzających w błąd twierdzeń i łamanie przepisów dotyczących ochrony konsumentów.

Kampania Prawdziwego Chleba, prowadzona przez Sustaina, złożyła skargę dotyczącą standardów handlowych w związku ze sposobem, w jaki Sainsbury’s, TESKONLidl i Co-op promują własne produkty piekarnicze.

W przypadku Sainsbury’s grupa podała, że ​​jej produkty z działu pieczywa zawierają oświadczenia, w tym „świeży chleb każdego dnia” i „świeżo upieczony chleb”.

Dzieje się tak, gdy gigant supermarketów odchodzi od pierwszego pieczenia, polegającego zasadniczo na wytwarzaniu produktów z podstawowych składników, na powtórne pieczenie chleba wytworzonego gdzie indziej, co według grupy kampanii oznacza, że ​​„twierdzenia są coraz bardziej niereprezentatywne dla piekarni chleba w sklepach firmowych w ogóle”.

W zeszłym miesiącu firma Sainsbury’s ogłosiła, że ​​więcej pieców sklepowych przejdzie na „model piekarniczy” w ramach szerszych propozycji, które przewidują zwolnienie 1500 stanowisk w całej firmie.

Supermarket nie odpowiedział na pytanie Guardiana, w ilu jego sklepach nadal stosuje się pieczenie od podstaw.

Rzecznik powiedział, że na początku tego roku firma dokonała przeglądu swoich „usług i przepisów piekarniczych”, aby zapewnić „dobrą żywność po przystępnej cenie dla każdego”.

Rzecznik powiedział: „Większa liczba naszych sklepów wypieka obecnie gotowe ciasto na miejscu, ponieważ pozwala nam to oferować klientom lepszej jakości wypieki w sklepie po atrakcyjnej cenie. Nasze wypieki są również wyraźnie oznakowane pod kątem zgodności z przepisami i normami handlowymi .”

W poniedziałek 10 czerwca grupa prowadząca kampanię złożyła skargę do Rady Hrabstwa Oxfordshire w sprawie standardów handlowych.

Orzeczenie to nadeszło po tym, jak złożyli podobne skargi na Tesco, a grupa oskarżyła supermarket o składanie wprowadzających w błąd twierdzeń, w tym o umieszczanie na opakowaniach, ekspozycjach sklepowych i na stronie internetowej napisów „fachowo pieczone w sklepie od 1968 r.” i „codziennie pieczone na świeżo z naszych piekarników”.

Kampania Prawdziwego Chleba twierdzi, że Tesco stosuje taki marketing w sklepach, w których lokalnie nie ma świeżego chleba pieczonego od podstaw, gdzie nie jest wymagana wiedza o pieczeniu i które nie istniały w 1968 roku.

Tesco Bakeries wytwarza produkty od podstaw w 400 z prawie 3000 sklepów w Wielkiej Brytanii.

Rzecznik Tesco powiedział: „W niektórych sklepach, w których nie mamy miejsca, aby upiec wszystko od podstaw, ściśle współpracujemy z naszymi dostawcami piekarni, którzy przygotowują dla nas ciasto, które codziennie pieczą nasi przeszkoleni koledzy.

„Oznaczenia, których używamy w każdym sklepie, odzwierciedlają różne sposoby wytwarzania chleba, a nasze podejście zostało uzgodnione z naszym wiodącym organem ds. standardów handlowych”.

pomiń poprzednią promocję w biuletynie

Istnieją zasady chroniące konsumentów przed błędnie przedstawianą lub fałszywie przedstawianą żywnością, a ich egzekwowanie zależy w dużej mierze od standardów handlowych.

W kampanii kwestionowano również stosowanie przez Lidl twierdzeń, w tym „nasz świeży chleb w sklepie” i „pieczony dla Ciebie przez cały dzień”, mimo że nie piecze on od podstaw świeżego chleba w żadnym ze swoich sklepów w Wielkiej Brytanii. Zamiast tego gotowe produkty wkłada się do piekarników i piecze po raz drugi, aby uzyskać bardziej brązową i świeższą skórkę – twierdzi grupa.

Skontaktowaliśmy się z Lidlem w celu uzyskania komentarza.

Złożono również skargę dotyczącą sposobu, w jaki spółdzielnia etykietowała i sprzedawała „świeżo przygotowaną” bagietkę na zakwasie, która, jak stwierdzono w kampanii, została wyprodukowana i upieczona przez stronę trzecią, a następnie wypiekana w sklepach spółdzielczych.

Cztery miesiące później Kampania Prawdziwego Chleba twierdzi, że w dalszym ciągu realizuje uchwałę rady miasta Manchester, głównego organu firmy w zakresie standardów handlowych.

Rzecznik spółdzielni powiedział: „Jako sprzedawca detaliczny jesteśmy dumni z oferowania naszym członkom wynajmującym i klientom niedrogiego i wysokiej jakości asortymentu piekarni, w tym naszej ukochanej bagietki na nieodpartym zakwasie, która jest świeżo przygotowana i pieczone codziennie przez przeszkolonych kolegów w naszych sklepach.”

Skontaktowano się z władzami miasta Manchester w celu uzyskania komentarza.



Source link