Uwaga: ta historia zawiera spoilery z odcinka 7 „Grotesquerie”.

Po pierwszych sześciu odcinkach wybaczono by ci myślenie „Groteskracja” to po prostu kolejny serial Ryana Murphy’ego – thriller pełen niezwykłych postaci, genialnych aktorów i pięknie wydanego horroru. Ale podobnie jak wcześniej „American Horror Story”, „American Crime Story” i „Pose”, „Grotesquerie” oznacza ogromny zwrot twórczy dla uznanego showrunnera. A wszystko sprowadza się do wielkiego zwrotu akcji w odcinku 7.

„Nigdy nie zrobiłem niczego, co sprawdziłoby się z góry i zostało skrupulatnie zaprojektowane” – powiedział TheWrap współtwórca serialu i producent wykonawczy Ryan Murphy. „To była świetna zabawa.”

Jest to odpowiedni dodatek na jesień, która oznacza oficjalny powrót Murphy’ego do FX pod wodzą nowej spółki-matki, Disneya.

W pierwszych sześciu odcinkach „Grotesquerie” opowiada historię Lois Tryon (Niecy Nash-Betts), detektywa alkoholika, którego mąż jest uwięziony w śpiączce. Kiedy w jej małym miasteczku pojawia się seryjny morderca z talentem do inscenizacji makabrycznych, pełnych symboliki miejsc zbrodni, Lois współpracuje z siostrą Megan Duval (Micaela Diamond), dziennikarką zakonnicą mającą obsesję na punkcie chorobliwości i okultyzmu. W miarę wzrostu liczby ciał Grotesquerie serial nabiera proceduralnego formatu morderstwa tygodnia. Przynajmniej do odcinka 7.

Groteskowość
Travis Kelce, Raven Goodwin jako Merritt Tryon w „Grotesquerie” (zdjęcie: Prashant Gupta/FX)

Gdy Lois zdaje sobie sprawę, że za tę falę zbrodni odpowiada jej religijny partner, widzowie natrafiają na własne szokujące odkrycie. Potworny, piekielny krajobraz pierwszych sześciu odcinków i ciąg morderstw w Grotesquerie tak naprawdę nigdy nie istniały. Zamiast tego cała seria poprzedzająca ten moment była przejawem Lois w śpiączce.

Zdaniem Murphy’ego ten zwrot akcji był „zawsze” wpisany w DNA „Grotesquerie”. Kiedy Murphy po raz pierwszy wrócił do Disneya po zawarciu umowy z Netfliksem, twórca odbył kilka spotkań z szefami firm na temat tego, co chce robić dalej. Wtedy właśnie pojawiła się geneza tego pokrętnego thrillera.

„Chciałem napisać coś dla siebie, na co tak naprawdę nie miałem czasu ani miejsca od długiego czasu, ponieważ, jak to mówią, jestem zajęty i błogosławiony” – powiedział Murphy. Po tym, jak FX wyraził aprobatę, Murphy wraz ze swoimi współtwórcami i scenarzystami Jonem Robinem Baitzem i Joe Bakenem stworzyli „Grotesquerie”.

„Branża ma tendencję do skupiania się wokół procesów napędzanych dziwactwami biznesu” – powiedział TheWrap prezes sieci FX John Landgraf, który współpracuje z Murphym od ponad 21 lat. „Ryan zawsze pracował w bardziej impulsywnej, maniakalnej gorączce twórczej”.

Szef sieci porównał proces Murphy’ego do tworzenia „Mesjasza” George’a Friderica Handla – kompozycji muzycznej, której stworzenie zajęło zaledwie 24 dni. Landgraf zauważył, że „w większości przypadków” jego projekty z Murphym zaczynają się od zaangażowania producenta wykonawczego. „Niekoniecznie wiemy dokładnie, dokąd to zmierza. Zawsze wie, jaka jest historia, zanim ją zacznie, ale czasami nie rozpracował wszystkich mechanizmów występujących w jej środkowej części. Ale jest też naprawdę dobry w pracy w bardzo rygorystycznej, formalnej strukturze.”

Inaczej było w przypadku „Grotesquerie”, który okazał się zarówno w pełni ukształtowany, jak i wyzywający od wszelkich oczekiwanych struktur. Dramat został celowo zaprojektowany ze świadomością, że Lois jest w śpiączce. Na przykład początkowy obraz serialu przedstawia płonącą zasłonę w domu Lois, co nawiązuje do zasłon otaczających jej szpitalne łóżko.

„Grotesquerie” jest pełna takich pięknie ułożonych pisanek. Scena, w której pielęgniarka Redd z Lesley Manville je wiśnie (nie truskawki), reprezentuje podświadomy strach Lois przed zakrzepami krwi. Scena, która nagle ukazuje, jak Lois zostaje uderzona białym światłem, przedstawia jej wzniesienie się na „wyższy poziom”. Nawet dezorientujące pierwsze spotkanie Lois z Eddiem (Travis Kelce) zostało celowo stworzone, aby sprawiać wrażenie dosłownego anioła stróża.

„Spędziłem godzinę nad jego oświetleniem” – powiedział Murphy, zauważając, że idylliczna scena, w której Lois wyjeżdża samochodem Eddiego, była „bardzo dziwnym wyborem”. „Ale każda scena w (ich spotkaniu) została zaprojektowana tak, aby sprawiała wrażenie snu”.

Groteskowość
Niecy Nash jako Lois Tryon i Travis Kelce w „Grotesquerie” (zdjęcie: Prashant Gupta/FX)

Po tym, jak Muphy, Baitz i Baken napisali „Grotesquerie”, Murphy chciał, aby „wizualni showrunnerzy” zinterpretowali serial za niego. Zadanie to spadło na Alexisa Martina Woodalla, prezesa Ryan Murphy Productions, i Maxa Winklera, który wyreżyserował większą część sezonu, w tym odcinek 7.

Jedną z najtrudniejszych do nakręcenia scen w tym odcinku była konfrontacja Lois ze swoją partnerką, siostrą Megan. Gdy senna Lois oskarżyła zakonnicę o makabryczne morderstwo, prawdziwa Lois zaczyna się budzić. Następnie następuje niepokojąca kłótnia w kuchni pomiędzy dwiema kobietami, która nieustannie się wycofuje, by ukazać coraz więcej czerni.

Murphy pochwalił Winklera za „niesamowitą robotę” w odcinku i ujawnił, że zespół musiał zbudować trzy różne wersje kuchni, aby dobrze rozegrać walkę. „Chcieliśmy mieć perspektywę, którą można osiągnąć jedynie przy podejściu do rosyjskich lalek – dużych, średnich i mniejszych – aby wpaść na ten pomysł” – powiedział Murphy. „Niekoniecznie musisz to czuć, ale wiem, co wiedział filmowiec i Max, a my chcieliśmy wizualnie powiedzieć ludziom, że poprzez swoją nieświadomość wracasz do świata”.

Murphy i Landgraf chętnie podejmują wspólne odważne decyzje. Po tym, jak Landgraf martwił się, że nie ma wystarczającej ilości historii na drugi sezon „American Horror Story”, Murphy wpadł na radykalny pomysł, aby spalić swój Murder House i zacząć od zera, w ten sposób na nowo rozpalając trend prestiżowych antologii w Stanach Zjednoczonych . Podobnie sprawa „The People v. OJ Simpson: American Crime Story” zapoczątkowała falę serii antologii kryminalnych opartych na scenariuszu. Potem był „Pose” – serial, który zrewolucjonizował reprezentację LGBTQ+ w telewizji i dzięki któremu Billy Porter i Michaela Jaé Rodriguez przeszli do historii nagród.

„Jesteśmy na krawędzi urwiska i zamierzamy skoczyć” – powiedział Landgraf. „To wiele z pracy z Ryanem”.

„Mam wrażenie, że świat jest serialem grozy. Kiedy pisałem („Grotesquerie”) z Robbiem i Joe, rozmawialiśmy po prostu o naszym egzystencjalnym strachu. Więc wszystkie te rzeczy zawsze były dopiekane na torcie – globalne ocieplenie, sprawa Roe przeciwko Wade, Covid. Wszystko tam jest” – powiedział Murphy.

Chociaż projekty Murphy’ego zawsze zawierają element zamka i klucza, „Grotesquerie” był na innym poziomie. „Nikt nic nie wiedział o (scenariuszach) i nikt w mojej firmie nie mógł ich przeczytać. W przypadku umów NDA było to ściśle tajne” – powiedział Murphy, porównując to do projektu Quentina Tarantino, reżysera znanego z tego, że ludzie przychodzą do biura, aby czytać scenariusze.

Choć dla Murphy’ego ekscytujące było bawienie się innym stylem kręcenia filmów, który określił jako bardziej „partyzancki” w porównaniu z jego typowym „bardzo dużym, bardzo barokowym i bardzo drogim” stylem, tajemnica związana ze zwrotem akcji „Grotesquerie” stwarzała pewne problemy .

„Jestem tak dumny, że nikt z załogi ani nikt, kto to zrobił, nie ujawnił tajemnicy” – powiedział Murphy. „Czasami to naprawdę wielka rzecz. Każdego dnia przepełniał mnie strach: „Czy to się wydostało?” I nigdy tak się nie stało. Myślę, że to dowód na to, że ludzie, którzy to robili, naprawdę uwielbiali to robić”.

Doszła też kwestia aktorów biorących udział w projekcie, z których każdy musiał w tym dzikim świecie odegrać dwie równie skomplikowane, choć powiązane ze sobą role. Wszyscy zaangażowani w serial wiedzieli o zwrotach akcji w śpiączce z wyprzedzeniem i że będą grać dwie wersje swojej postaci – wersję, którą Lois wyobraża sobie w śpiączce, oraz wersję rzeczywistą.

Groteskowość
Lesley Manville jako pielęgniarka Redd w „Grotesquerie” (zdjęcie: Prashant Gupta/FX)

Następnie odbyła się promocja programu. „Nie mogliśmy promować tego, czym był program, więc myślę, że publiczność nie do końca wiedziała, co o nim myśleć” – przyznał Landgraf.

„Wiele osób mówiło: «To po prostu słaby sezon «American Horror Story»”. Cóż, nie, to nie jest „American Horror Story”. Interpretujesz to przez pryzmat „American Horror Story”, który zawsze jest całkowicie prosty i oczywisty, jeśli chodzi o podstawowe treści” – powiedział Landgraf. „To jest o wiele bardziej egzystencjalny horror i to zupełnie inna sprawa. Myślę, że dzieje się tak dlatego, że ludzie nie są przyzwyczajeni do gawędziarza lub artysty, który może ich zaszokować lub zaskoczyć w zasadniczy sposób”.

Zamiast ryzykować zepsucie fabuły, Landgraf i zespół FX zdecydowali się promować „Grotesquerie” w prosty sposób, ufając sukcesowi, jaki odnieśli w przeszłości z Murphym. To poczucie artystycznego podejmowania ryzyka odnosi się również do głównej zasady Landgrafa jako kuratora telewizji.

„Robię to od dłuższego czasu. Po prostu nudzi mnie ten ponury handel tym wszystkim. Nudzi mnie brak ambicji artystycznych i brak odwagi, by próbować nowych rzeczy” – stwierdził Landgraf. „Jednym z powodów, dla których w ogóle przyszedłem do FX, było to, że obejrzałem „Nip/Tuck” i wydał mi się on niezwykle innowacyjny i odmienny od wszystkiego, co kiedykolwiek widziałem. Pomyślałem: „Chcę to zrobić”.

Rzadko zdarza się, aby relacja między showrunnerem a szefem sieci była tak pełna szacunku, współpracy i twórczo wzbogacająca, jak relacja między Murphym i Landgrafem. Podczas całej rozmowy każdy z mężczyzn wielokrotnie odpowiadał na pytania w sposób, który komplementował drugiego.

Podczas szczególnie wnikliwego wglądu w ich współpracę Landgraf porównał „Grotesquerie” do „Drugiego przyjścia” – wiersza Williama Butlera Yeatsa, który wykorzystuje obrazy przywołujące na myśl Apokalipsę i Drugie Przyjście Chrystusa do opisu Europy po I wojnie światowej. „Są chwile, gdy centrum cywilizacji ma wrażenie, że się załamuje i wszystko się rozpada” – powiedział Landgraf. „(Ryan) uchwycił to uczucie i przypomina gorączkowy sen. To surrealistyczne.”

„To straszne, że to mówisz, ponieważ – John i ja nigdy o tym nie rozmawialiśmy – kiedy nad tym pracowałem i projektowałem jego wygląd, Joni Mitchell napisała piosenkę z tymi tekstami. Grałem tę piosenkę w kółko” – powiedział Murphy. „To była ta myśl, którą właśnie powiedział John – ta jedna linijka: «Centrum nie może się utrzymać»”.

Prawdą jest, że przez cały okres współpracy z Netfliksem Murhpy nigdy nie opuścił FX. W tym czasie producent wykonawczy kontynuował prace nad nowymi sezonami trwających seriali, takich jak „American Horror Story”, „American Crime Story” i „Pose”. Uruchomił nawet kilka nowych programów wokół swojej posiadłości, w tym „American Horror Stories”, „American Sports Story” i nadchodzący „American Love Story”. Ale to relacje ze swoją wieloletnią mistrzynią Daną Walden, współprezesem Disney Entertainment i Landgrafem przekonały go do oficjalnego powrotu.

„Jestem kimś na świecie, kto czuje się bardzo niezrozumiany i czuję to od urodzenia. To mój krzyż, który muszę nieść. Nigdy nie poczułam się źle zrozumiana w stosunku do Johna. To bardzo bezpieczne, wspaniałe miejsce, w którym mogę wylądować jako artysta i człowiek” – powiedział Murphy. „To rzadkość i bardzo to doceniam w moim życiu”.

Teraz, gdy Murphy powrócił pod parasolem Disneya, jest gotowy na poznanie wszystkich komponentów, jakie firma ma do zaoferowania. Obejmuje to dalszy rozwój i pracę nad programami dla FX, które określił jako „Tiffany” w branży telewizyjnej korporacji. Będzie to obejmować nadchodzący dramat Evana Petersa, Anthony’ego Ramosa, Jeremy’ego Pope’a i Ashtona Kutchera „The Beauty”, którego prace Murphy rozpoczynają się w grudniu. Oznacza to także wykorzystanie jego sieciowych korzeni dzięki serialom ABC, takim jak „9-1-1” i „Doctor Odyssey”, oraz opracowywaniu nowych projektów dla Hulu.

„Właśnie rozpocząłem program Glenn Close, Kim Kardashian, Sarah Paulson, Niecy Nash-Betts i Naomi Watts dla Hulu. To zupełnie inny ekosystem, ale to ekscytujące, że mogę to wszystko robić” – powiedział Murphy.

Jeśli chodzi o „Grotesquerie”, zarówno Murphy, jak i Landgraf zapewnili TheWrap, że zwroty akcji nie zakończą się na odcinku 7. „To właściwie przypomina rosyjską lalkę gniazdującą. Ma wiele różnych poziomów znaczenia już po pierwszym ujawnieniu” – drażnił się Landgraf. „Do końca 10. odcinka serial nie ugruntował swojej pozycji, jaką chce być”.

Nowe odcinki „Grotesquerie” emitowane są w środy na antenie FX, a następnego dnia transmitowane na platformie Hulu.



Source link

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj