Sklep detaliczny Amazon Style, klienci wychodzący z torbami.
Wejście Amazona na rynek stacjonarnego handlu detalicznego odzieżą zakończyło się w zeszłym roku zamknięciem dwóch sklepów Amazon Style. (Zdjęcie Amazon)

Czy Saks Fifth Avenue i Neiman Marcus pomogą Amazonowi znaleźć modowy odpowiednik?

Oto jest pytanie po wiadomości z zeszłego tygodnia że gigant technologiczny zostanie inwestorem mniejszościowym w Saks Global, luksusowej firmie zajmującej się handlem detalicznym i nieruchomościami, która zostanie utworzona przez spółkę macierzystą Saks Fifth Avenue, HBC planowane przejęcie Neiman Marcus Group w ramach transakcji o wartości 2,65 miliarda dolarów.

Analitycy branżowi twierdzą, że zaangażowanie Amazon może dać firmie nowe spostrzeżenia i dodatkowy impet w segmencie detalicznym, który od dawna uważa za kluczowy element swojej ogólnej strategii e-commerce. Inwestycja może również pomóc w przeciwdziałaniu krytyce wpływu Amazon na tradycyjnych sprzedawców detalicznych.

W dobie wzmożonej kontroli regulacyjnej wpisuje się to w nowy trend wśród firm technologicznych, które zamiast dokonywać przejęć, dokonują strategicznych inwestycji, choć schemat ten jest bardziej widoczny w przypadku startupów zajmujących się sztuczną inteligencją.

Amazon jest zaangażowany w modę na wielu frontach od ponad dwóch dekad, sięgając czasów wprowadzenia na rynek swój sklep z odzieżą i akcesoriami w 2002 rokuwe współpracy z największymi wówczas sprzedawcami detalicznymi.

Oprócz jego sklep internetowy Amazon Fashion I Usługa Prime Try Before You Buy (dawniej Prime Wardrobe), firma zajmowała się wcześniej sprzedażą detaliczną odzieży w sklepach stacjonarnych zamknięcie dwóch sklepów odzieżowych Amazon Style w Glendale w Kalifornii i Columbus w stanie Ohio jesienią ubiegłego roku.

Odrębnie firma planuje uruchomienie nowego sklepu internetowego z tanimi ubraniami i artykułami gospodarstwa domowego, wysyłanego bezpośrednio do klientów z Chin, aby konkurować z Temu i Shein, zgodnie z raportem Bloomberg News z 26 czerwca.

Dzięki jednoczesnej inwestycji w dwie firmy zajmujące się sprzedażą odzieży luksusowej Amazon obiecuje również wzmocnienie swojej pozycji w segmencie dóbr luksusowych.

Oficjalne szczegóły są w tym momencie skąpe. Wielkość i wartość oczekiwanego udziału Amazon w Saks Global są nieznane. Ponieważ umowa jest nadal w toku, Amazon odmówił komentarza we wtorek w odpowiedzi na zapytanie GeekWire.

4 lipca komunikat prasowy o transakcji zawierał jeden wiersz: „Amazon będzie inwestorem i będzie współpracować z Saks Global w celu wprowadzania innowacji w imieniu klientów i partnerów marek po zamknięciu transakcji”. Dodano, że Salesforce „zostanie również inwestorem po zamknięciu”, bez podobnego rozwinięcia.

Amazon zapewni Saks Global „technologię i wiedzę logistyczną” podał Wall Street Journalktóry podał do wiadomości informację o umowie w zeszłym tygodniu, przed jej formalnym ogłoszeniem.

Poza tym nietrudno sobie wyobrazić, jakie są motywacje firmy.

„Nie jest tajemnicą, że Amazon próbuje włamać się do świata mody luksusowej i podejrzewam, że w ramach takiego partnerstwa istnieje nadzieja na dostęp do marek luksusowych lub danych konsumentów” – powiedział Sucharita Kodaliwiceprezes i główny analityk w Forrester. „Kto wie, czy uzyskają do tego dostęp, ale jest to prawdopodobne oczekiwanie, które uzasadnia jakąkolwiek cenę, jaką mogli zapłacić”.

Z drugiej strony, dodał Kodali, „może to być tak banalne, jak to, że połączony podmiot będzie dożywotnim klientem Salesforce i AWS”, co samo w sobie może sprawić, że inwestycja będzie tego warta.

„Myślę, że jest to niedroga opcja dla Amazona, która pozwoli mu rozwijać swoje działania w branży modowej/domów towarowych” – powiedział analityk Wedbush Scott Devitt za pośrednictwem poczty elektronicznej, zauważając, że nie spodziewa się, że Amazon wyjdzie poza obecną strukturę tej umowy. Innymi słowy, nie spodziewaj się, że Amazon zacznie konsolidować domy towarowe stacjonarne.

Inwestycja ta jest również godna uwagi w świetle szerszej kontroli antymonopolowej.

„Pomoc we wzmocnieniu Neiman Marcus i Saks poprzez wkład w ich połączenie pozwoliłaby Amazonowi uniknąć krytyki, która w przeciwnym razie mogłaby obwiniać go za problemy sieci domów towarowych” – napisał Martin Peers w Informacjaporównując tę ​​strategię do inwestycji Microsoftu w Apple w wysokości 150 milionów dolarów w 1997 roku.

W ogłoszeniu z ubiegłego tygodnia spółka HBC, spółka dominująca Saks Fifth Avenue, zaznaczyła, że ​​przejęcie Neiman Marcus podlega zatwierdzeniu przez organy regulacyjne, nie podając jednak przewidywanego terminu sfinalizowania transakcji.



Source link