Lot Starlinerem to duży krok dla kapsuły kosmicznej Boeinga, ale istnieje wiele przeszkód

Załoga będzie mogła wrócić na Ziemię 14 czerwca lub pozostać na Ziemi maksymalnie 45 dni

Należąca do Boeinga sonda Starliner osiągnęła w zeszłym tygodniu kamień milowy, wysyłając dwóch astronautów na Międzynarodową Stację Kosmiczną, ale problemy stojące przed jej podróżą w przestrzeń kosmiczną i więcej przeszkód na drodze sprawiły, że cel kosmicznego giganta, jakim są regularne misje, jest odległą perspektywą.

W czwartek pierwszy załogowy wystrzelenie kapsuły CST-100 Starliner z dwoma astronautami na Międzynarodową Stację Kosmiczną oznaczało długo oczekiwaną odprawę na temat bezpieczeństwa dla dwóch odbiorców: NASA, drugiego amerykańskiego statku kosmicznego na orbicie oraz nowego rynku dla prywatnych astronautów . Obecnie dominującymi misjami są SpaceX Elona Muska i kapsuła Crew Dragon.

Zanim jednak Boeing wyrwie się spod kontroli SpaceX nad rządowymi i prywatnymi orbitalnymi lotami kosmicznymi załogowymi, jego Starliner ma do wykonania jeszcze kilka misji testowych.

„To ważny krok, ponieważ jeśli nie uda im się wysłać ludzi w przestrzeń kosmiczną i bezpiecznie ich zawrócić, oznacza to, że nie udowodnili, czego potrzeba, aby przeprowadzić jakąkolwiek misję” – stwierdziła Patricia Sanders, która przebywała tam do lutego. Wieloletni przewodniczący Rady Doradczej ds. Bezpieczeństwa Kosmicznego NASA.

Zespół złożony z doświadczonych astronautów i pilotów testowych Butcha Wilmore’a i Suni Williams może powrócić na Ziemię już 14 czerwca lub pozostać na Ziemi do 45 dni, podają urzędnicy NASA.

Podczas 24-godzinnej podróży Starlinera do orbitującej stacji kosmicznej znajdującej się około 240 mil (386 km) nad poziomem morza, w statku kosmicznym w kształcie żelki doszło do czterech wycieków helu, a pięć wewnętrznych silników odrzutowych uległo awarii, opóźniając dokowanie do ISS.

„Starliner sprawił, że pracowaliśmy trochę ciężej przy dokowaniu” – powiedział Steve Stich, szef zespołu handlowego NASA, na czwartkowej konferencji prasowej.

Ale niektóre z osiągnięć obejmują testowanie przez Willmore ręcznego sterowania i sterowania, ogólnego bezpieczeństwa misji oraz automatycznego dokowania statku na stacji. W ciągu najbliższych kilku dni Starliner zademonstruje, że może się rozłączyć, manewrować dalej, a następnie bezpiecznie powrócić na Ziemię.

Jednak wycieki helu i awarie paliwa, które zdaniem urzędników NASA nie stanowią zagrożenia dla astronautów, budzą niepokój.

Boeing po raz pierwszy odkrył wyciek helu stosowanego do zwiększania ciśnienia paliwa pędnika w zeszłym miesiącu, gdy Starliner znajdował się na ziemi, a urzędnicy NASA uznali, że ryzyko dla samolotu jest niskie. Urzędnicy NASA powiedzieli, że awarie napędu wyglądały podobnie do tych zaobserwowanych podczas testu Starlinera bez załogi na ISS w 2022 roku.

„Nie rozumiemy, dlaczego tak się dzieje” – powiedział Stich.

Boeing oświadczył, że planuje przeprojektować zawory w układzie napędowym Starlinera w 2022 r., po tym jak firma i NASA odkryły usterkę. Według federalnych zapisów kontraktu agencja otrzyma od NASA 5,5 miliona dolarów na zbadanie wykonalności przeprojektowania akumulatorów Starlinera.

„Jeśli będą potrzebować zmiany w projekcie, a będzie to kosztowne i czasochłonne, może to mieć wpływ na ich przyszłe decyzje biznesowe” – powiedział Sanders.

Wyzwania związane z rozwojem Starlinera kosztowały już Boeinga około 1,5 miliarda dolarów.

Przeprojektowanie Starlinera może zostać wstrzymane, jeśli Boeing zaangażuje swój łańcuch dostaw. W 2022 roku Boeing i jego dostawca układu napędowego, spółka Aerojet Rockettine z L3 Harris, miesiącami spierali się o to, która firma jest odpowiedzialna za wady zaworów układu napędowego Starlinera i kto zapłaci za przeprojektowanie podzespołów, jak podała w tym roku agencja Reuters.

Firma twierdzi, że chociaż wdrożono rozwiązanie tymczasowe, zmiany w projekcie można wprowadzić na późniejszym etapie lotu.

Musk pochwalił się, że SpaceX ma przewagę w integracji pionowej.

Nowy problem z zaworami statku Crew Dragon firmy SpaceX w 2019 r. spowodował eksplozję jednego ze statków kosmicznych podczas testu naziemnego bez załogi w 2019 r., co skłoniło SpaceX do przeprojektowania układu napędowego kapsuły, który uległ przerwaniu. Przeprojektowany system poleciał z pierwszą załogą około rok później. W 2021 roku firma w niecałe dwa miesiące przeprojektowała toaletę Crew Dragon.

„O wiele łatwiej jest naprawić błąd projektowy lub problem z baterią w organizacji zintegrowanej pionowo” – powiedziała Abhi Tripathi, była dyrektor misji SpaceX Crew Dragon, która była zaangażowana w zmiany w projekcie statku kosmicznego.

Dla urzędników NASA nadal nie jest jasne, czy problemy napotkane podczas pierwszej misji załogowej Starlinera uzasadniają przeprojektowanie. NASA i Boeing spędzą miesiące na przeglądaniu danych z misji i badaniu problemów z lotami, aby ustalić, czy Starliner może uzyskać certyfikat do regularnych lotów.

„To nie będzie zwycięstwo, dopóki nie wrócą bezpiecznie i nie zrozumiemy konsekwencji wszelkich anomalii, które wystąpiły podczas misji” – powiedział Sanders.

(Poza nagłówkiem, ta historia nie została zredagowana przez personel NDTV i została opublikowana z kanału konsorcjalnego.)

Source link