Jak wynika z ustaleń opublikowanych w 2015 roku w czasopiśmie „Nature”, najstarsze narzędzia kamienne odnaleziono na stanowisku archeologicznym sprzed 3,3 miliona lat w West Turkana w Kenii. Autorzy nazwali znalezisko „nowym początkiem znanych zapisów archeologicznych”, ponieważ te kamienne narzędzia są starsze o 700 000 lat od narzędzi znajdujących się w zestawie starowańskim.

Wykopaliska archeologiczne na stanowisku Lomekwi 3 rozpoczęły się w 2011 roku, kiedy odnaleziono pierwsze starożytne artefakty.

W 2012 roku kontynuowano prace archeologiczne. W tym czasie odkryto jeszcze więcej znalezisk, m.in narzędzia kamienne i skamieniałości, według badania. W sumie odkryto 149 artefaktów.

Neandertalczyk w Muzeum Historii Naturalnej

Naukowcy twierdzą, że najstarsze narzędzia kamienne powstały przed pojawieniem się pierwszych ludzi z rodzaju Homo. (Mike Kemp/In Pictures za pośrednictwem Getty Images)

ARCHEOLOGI ODKRYWAJĄ NIESPODZIEWANE ZNALEZIENIE WEWNĄTRZ GROBOWISKA, KTÓREGO PRAWDOPODOBNIE NALEŻĄ DO RZYMSKIEGO GLADIATORA

Z badań wynika, że ​​wśród odkrytych narzędzi kamiennych znajdowały się ostre odłamki kamienia. Datowanie popiołu wulkanicznego i minerałów z okolicy pomogło określić wiek narzędzi kamiennych na 3,3 miliona lat.

Te kamienne artefakty pochodzą sprzed rodzaju Homo, ale nie wiadomo, kto dokładnie był odpowiedzialny za ich stworzenie, chociaż istnieje wiele teorii.

„Był hominin zwany Kenyanthropus platyops, którego znaleziono bardzo blisko miejsca, w którym wydobywano narzędzia Lomekwi 3. I ten hominin był w pobliżu w czasie, gdy narzędzia były produkowane” – dr Nick Taylor z Krajowego Centrum ds. Według BBC podają badania naukowe we Francji i uniwersytet w Lejdzie w Holandii.

ARCHEOLOGI ODKRYLI DOBRZE ZACHOWANY EGIPSKI Grobowiec liczący 4000 lat

„Szerzej, w Region Afryki Wschodniej istnieje inny hominin, Australopithecus afarensis, znany ze skamieniałości Lucy, która jest kolejnym kandydatem” – powiedział także Taylor, według źródła.

Odkrycie to zrodziło wiele pytań do badaczy dotyczących wyrafinowania tych starożytnych gatunków.

Rzeźbiarska wizja hominida Australopithecus afarensis

Powyżej pokazano wykonaną przez rzeźbiarza wizualizację Australopithecus afarensis, znanego ze skamieniałości Lucy. Naukowcy uważają ten gatunek za tajemniczego twórcę narzędzi. (Dave Einsel/Getty Images)

„Sugeruje to, że gatunki takie jak Australopitek mogły być wystarczająco inteligentne, aby wytwarzać narzędzia z kamienia – że posiadały zdolności poznawcze i manipulacyjne potrzebne do wykonywania takich zadań” – powiedział BBC dr Ignacio de la Torre z Instytutu Archeologii University College London. .

12-letni chłopiec natrafia na oszałamiające starożytne znalezisko podczas spaceru z psem w Anglii: „stosunkowo rzadkie”

Te kamienne narzędzia sprzed 3,3 miliona lat nie są najnowszymi, jakie można znaleźć w Kenii. W rzeczywistości badanie opublikowane w lutym 2023 r. w czasopiśmie „Science” zwróciło uwagę na więcej narzędzia kamienne znalezione w Keniiktóre również należały do ​​najstarszych na świecie.

Naukowcy w badaniu podali, że te konkretne narzędzia pochodzą sprzed 2,9 miliona lat i służyły do ​​krojenia hipopotamów na mięso.

Chociaż te kamienne narzędzia mogą nie być aż tak stare, jak narzędzia sprzed 3,3 miliona lat, nowsze znalezisko bardziej pasuje do narzędzi starowajskich, które pojawiały się w Afryce i innych miejscach na całym świecie, Shannon McPherron, archeolog w niemieckim Instytucie Antropologii Ewolucyjnej im. Maxa Plancka, który, jak zauważyła Associated Press, nie był zaangażowany w badanie, poinformował portal.

Narzędzia kamienne w Kenii

Z Kenii odkryto kilka znaczących znalezisk archeologicznych, zwłaszcza dotyczących narzędzi kamiennych, które znajdowano przez lata. Na zdjęciu powyżej znajdują się te znalezione we wschodniej dolinie Rift w Kenii. (DeAgostini/Getty Images)

KLIKNIJ TUTAJ, ABY POBRAĆ APLIKACJĘ FOX NEWS

Narzędzia te wykonano, trzymając kamień w jednej ręce, a następnie uderzając go drugim kamieniem, powodując odpryskiwanie ostrych płatków, powiedziała Kathy Schick z Instytutu Epoki Kamienia w stanie Indiana, która, jak zauważyła Associated Press, nie była zaangażowana w badania. gniazdko.

Te konkretne narzędzia odnaleziono na stanowisku Nyayanga podczas wykopalisk rozpoczętych w 2015 roku.