Naukowcy odkryli nowy mikrokontynent między Grenlandią a Kanadą

Badania wyjaśniają, w jaki sposób tektonika płyt ukształtowała mikrokontynent.

Cieśnina Davisa, zbiornik wodny łączący dwa zbiorniki wodne – Morze Labradorskie i Zatokę Baffina – między Grenlandią a Kanadą, od dawna intryguje naukowców ze względu na swoje złożone cechy geologiczne. Ostatnie badania ujawniły fascynujący aspekt tego regionu – mikrokontynent, który powstał w wyniku skomplikowanych procesów tektonicznych płyt. Odkrycie to rzuca nowe światło na historię tektoniczną północnego Atlantyku i oferuje wgląd w formowanie się kontynentów. Według Fiz.orgzostał nazwany proto-mikrokontynentem Cieśniny Davisa.

Zespół geologów ze szwedzkiego Uniwersytetu w Uppsali i Uniwersytetu w Derby w Wielkiej Brytanii zidentyfikował odizolowany blok grubej skorupy kontynentalnej w Cieśninie Davisa. Ta formacja o grubości 19-24 kilometrów została prawdopodobnie oddzielona od Grenlandii ze względu na rozciąganie się jej krawędzi w kierunku wschód-zachód.

Powstanie tego mikrokontynentu przypisuje się ryftowaniu i rozprzestrzenianiu się dna morskiego, które miały miejsce między Grenlandią a Ameryką Północną. Proces ten uformował Morze Labradorskie i Zatokę Baffina, łącząc je przez Cieśninę Davisa. Kluczowa faza rozszerzania się ze wschodu na zachód wzdłuż marginesu Grenlandii doprowadziła do oderwania tego bloku kontynentalnego.

Dr Jordan Phethean z University of Derby, który był częścią zespołu badawczego, wyjaśnił, dlaczego odkrycie jest znaczące. „Dokładnie zdefiniowane zmiany w ruchu płyt, które zachodzą w Morzu Labradorskim i Zatoce Baffina, które mają stosunkowo ograniczone zewnętrzne komplikacje, sprawiają, że obszar ten jest idealnym naturalnym laboratorium do badania formowania się mikrokontynentu” – cytowano eksperta przez Fiz.org.

„Ryftowanie i formowanie się mikrokontynentów to zjawiska absolutnie ciągłe – z każdym trzęsieniem ziemi możemy zmierzać w kierunku kolejnego oddzielenia się mikrokontynentu. Celem naszej pracy jest zrozumienie ich formowania na tyle dobrze, aby móc przewidzieć tę przyszłą ewolucję” – dodał.

To odkrycie geologiczne zostało szczegółowo opisane w niedawnym badaniu opublikowane w Badania Gondwany.

Zespół badawczy uważa, że ​​kontynent ten powstał około 58 milionów lat temu. Odkrycie podkreśla również rolę Pre-Ungava Transform Margin, nowo zidentyfikowanej cechy tektonicznej, w ułatwieniu tego oddzielenia.

Badania te można zastosować do innych mikrokontynentów na świecie, aby zrozumieć ich odrywanie się od skorupy kontynentalnej, w tym do mikrokontynentu Jan Mayen na północny wschód od Islandii, Wzgórza Wschodniego Tasmana na południowy wschód od Tasmanii i wzgórza Gulden Draak w Australii.

„Lepsza wiedza na temat tego, jak powstają te mikrokontynenty, pozwala naukowcom zrozumieć, jak działa tektonika płyt na Ziemi, co może mieć przydatne implikacje dla łagodzenia zagrożeń związanych z płytami tektonicznymi i odkrywania nowych zasobów” – powiedział dr Phethean.