Amerykańska Federalna Komisja Handlu (FTC) przyjęła zasadę „kliknij, aby anulować”, której celem jest ułatwienie użytkownikom kończenia subskrypcji.
Zmusi to firmy do równie prostego subskrybowania i anulowania subskrypcji.
Firmy, w tym sprzedawcy detaliczni i siłownie, będą również musiały uzyskać zgodę klientów przed odnowieniem subskrypcji lub zamianą bezpłatnych wersji próbnych na płatne członkostwo.
Nowe przepisy mają wejść w życie za około sześć miesięcy.
„Zbyt często firmy zmuszają ludzi do skakania przez niekończące się trudności, aby anulować subskrypcję” – powiedziała Lina Khan, przewodnicząca FTC.
„Reguły FTC położą kres tym sztuczkom i pułapkom, oszczędzając czas i pieniądze Amerykanów. Nikt nie powinien utknąć w płaceniu za usługę, której już nie chce.
Zgodnie z nową zasadą firmom nie będzie wolno zmuszać klientów do korzystania z chatbota lub agenta w celu anulowania subskrypcji pierwotnie zarejestrowanych w celu korzystania z aplikacji lub strony internetowej
W przypadku członkostwa, na które klienci zapisali się osobiście, firmy będą musiały oferować opcję zakończenia członkostwa poprzez rozmowę telefoniczną lub online.
W ubiegłym roku, FTC podjęła działania prawne przeciwko gigantowi technologicznemu Amazon w powiązanej kwestii.
W pozwie oskarżono firmę o oszukiwanie klientów, aby zapisali się na subskrypcje Prime, które odnawiały się automatycznie i utrudniały anulowanie.
Stwierdzono również, że projekty witryn internetowych Amazon nakłoniły klientów do wyrażenia zgody na zarejestrowanie się w Prime i automatyczne odnawianie subskrypcji podczas dokonywania zakupów.
Amazon odrzucił te roszczenia.