Wyobraź sobie, ile części potrzeba do zbudowania silnika rakietowego. Teraz wyobraź sobie, że prosisz o wyceny wszystkich tych części i porównujesz je, uzyskujesz zgodę na zakup wybranych części i śledzisz te części, aż dotrą do Twojej siedziby. To bardziej skomplikowane, niż się wydaje — ale wcale tak nie musi być, przynajmniej tak twierdzą dwaj bracia, którzy właśnie zabezpieczyli fundusze na aktualizację procesu zamówień dla firm produkujących sprzęt.

Podobnie jak wiele startupów, Forge narodziło się z frustracji związanej z przestarzałym sprzętem w najnowocześniejszej branży. Dyrektor generalny Emir Sahmanovic był inżynierem mechanikiem w firmach obronnych i kosmicznych L3Harris, Blue Origin i Stoke Space. W każdym z nich napotykali ten sam problem: zdobycie potrzebnych części.

„Przez całą moją karierę byłem stale rozczarowany” – powiedział w niedawnym wywiadzie. „Naprawdę doszedłem do punktu, w którym poczułem, że to, co powstrzymuje sprzęt, to oprogramowanie, z którego wszyscy korzystają. To sprawiało, że wszyscy byli mniej wydajni”.

Założył Forge w maju 2023 roku wraz ze swoim bratem, byłym inżynierem Meta Software, Harisem Sahmanoviciem. Para dołącza do kohorty Y Combinator na zimę 2024 r., a ta runda zalążkowa o wartości 2,1 miliona dolarów jest prowadzona przez Gradiant Ventures należącej do Google, przy udziale YC i innych aniołów biznesu.

Emir opisał dzisiejszy proces zakupu sprzętu jako zagmatwany, zbyt skomplikowany i marnotrawny. W większych firmach inżynierowie są zazwyczaj trzymani z dala od procesu – prośby o zakup są umieszczane w „czarnej skrzynce” – powiedział – ale zazwyczaj nie są też świadomi zamówień innych członków zespołu.

To szybko prowadzi do problemów: wyobraź sobie, że inżynier A musi zamówić część i otrzymać ją na czas zgodnie z harmonogramem inżyniera B, więc płaci 20 000 dolarów za przyspieszoną dostawę. My tak robimy. Okazuje się jednak, że część Inżyniera B będzie opóźniona. Gdyby o tym wiedzieli, mogliby zaoszczędzić zarówno pieniądze, jak i ból głowy.

Opóźnienie może mieć także inne przyczyny. Bez jasnego obrazu historii zakupów swojego zespołu lub możliwości dostawców inżynierowie nie rozumieją, co, kiedy i od kogo zamówić.

„To strata czasu inżyniera, to strata czasu zespołu ds. łańcucha dostaw i to strata pieniędzy firmy” – powiedział Amir.

Wiele istniejących narzędzi zakupowych służy wyłącznie do przechowywania danych, ale nie w tym miejscu dzieje się jakakolwiek praca: dzieje się to w łańcuchach wiadomości e-mail, arkuszach kalkulacyjnych i plikach PDF. Nie jest to ustandaryzowane. System Forge wykorzystuje model sztucznej inteligencji do analizy opinii dostawców – niezależnie od tego, czy wycena jest w arkuszu kalkulacyjnym, wiadomości e-mail czy w formacie PDF – i integruje te informacje na swojej platformie.

Z tego powodu firmy nie muszą przyjmować dostawców w celu usprawnienia Forge, co stanowi przeszkodę utrudniającą inne wysiłki normalizacyjne. To „ogromny, podstawowy element wartości” – powiedział Amir. „Nigdy nie można prosić (dostawców) o przyjęcie tego rozwiązania, ponieważ mają 20 różnych klientów. Nie nauczą się 20 różnych narzędzi dla wszystkich 20 klientów”.

Inżynierowie mogą również tworzyć niestandardowe przepływy pracy w oparciu o potrzeby firmy, co jest ważne w przypadku dużych i małych firm. Oprogramowanie Forge to więcej niż tylko śledzenie zamówień. Oprogramowanie Forge obejmuje również zarządzanie żądaniami przyjęcia, przebieg procesów zakupowych, porównywanie ofert oraz automatyczne wdrażanie i śledzenie wydajności dostawców.

Forge ma już płacących klientów, a dwaj bracia planują wykorzystać fundusze zalążkowe, aby przyciągnąć więcej klientów poprzez ulepszenie produktu i powiększenie swojego (dwuosobowego) zespołu.

Source link