Badanie przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu w Uppsali w Szwecji ujawnia, że ​​znaczna część brytyjskich lekarzy rodzinnych (GP) integruje narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji, takie jak ChatGPT, w swoich klinicznych procesach pracy. Wyniki podkreślają szybko rosnącą rolę sztucznej inteligencji w opiece zdrowotnej — rozwój, który ma potencjał zrewolucjonizowania opieki nad pacjentem, ale również budzi poważne obawy etyczne i dotyczące bezpieczeństwa.

„Choć dużo mówi się o szumie wokół AI, nasze badanie sugeruje, że wykorzystanie AI w opiece zdrowotnej nie jest tylko na horyzoncie – dzieje się to już teraz. Lekarze czerpią wartość z tych narzędzi. Społeczność medyczna musi działać szybko, aby sprostać wyzwaniom etycznym i praktycznym dla pacjentów, jakie niesie ze sobą generatywna AI” – mówi główna badaczka dr Charlotte Blease, adiunkt na Uniwersytecie w Uppsali.

Badanie ujawnia, że ​​20 procent lekarzy rodzinnych zgłosiło korzystanie z narzędzi generatywnej AI w swojej praktyce, przy czym najczęściej używanym narzędziem AI jest ChatGPT. Przeprowadzone we współpracy ze współpracownikami z Harvard Medical School w Bostonie w USA i University of Basel w Szwajcarii, jest to najbardziej kompleksowe badanie generatywnej AI w praktyce klinicznej od czasu uruchomienia ChatGPT w listopadzie 2022 r.

Badanie przeprowadzono w lutym 2024 r. w ramach miesięcznego badania omnibus i zostało zaprojektowane tak, aby objąć lekarzy rodzinnych z różnych regionów Wielkiej Brytanii. Badacze przebadali 1006 lekarzy rodzinnych zarejestrowanych w Doctors.net.uk, największej profesjonalnej sieci dla lekarzy w Wielkiej Brytanii.

Celem badania było zmierzenie adopcji chatbotów opartych na sztucznej inteligencji przez lekarzy rodzinnych w Wielkiej Brytanii i zrozumienie, w jaki sposób te narzędzia są wykorzystywane w warunkach klinicznych. Wraz z pojawieniem się dużych modeli językowych (LLM) wzrosło zainteresowanie ich potencjałem wspierania pracowników służby zdrowia w zadaniach od dokumentacji po diagnostykę różnicową.

Badanie ujawniło nie tylko, że 20 proc. lekarzy rodzinnych korzysta z narzędzi AI w swojej praktyce, ale także, że 29 proc. użytkowników używało tych narzędzi do generowania dokumentacji po wizytach u pacjentów, a 28 proc. do pomocy w diagnostyce różnicowej.

Wyniki te sugerują, że chatboty AI stają się cennymi zasobami w praktyce medycznej, szczególnie w zmniejszaniu obciążeń administracyjnych i wspieraniu podejmowania decyzji klinicznych. Jednak korzystanie z tych narzędzi nie jest pozbawione ryzyka. Potencjał AI do wprowadzania błędów („halucynacji”), zaostrzania uprzedzeń i naruszania prywatności pacjentów jest znaczący. W miarę rozwoju tych narzędzi istnieje pilna potrzeba, aby branża opieki zdrowotnej ustanowiła solidne wytyczne i programy szkoleniowe w celu zapewnienia ich bezpiecznego i skutecznego stosowania.

„Badanie to podkreśla rosnące poleganie na narzędziach AI przez brytyjskich lekarzy rodzinnych, pomimo braku formalnego szkolenia i wskazówek oraz potencjalnych ryzyk. W miarę jak sektor opieki zdrowotnej i organy regulacyjne nadal zmagają się z tymi wyzwaniami, potrzeba szkolenia lekarzy, aby byli 21św. „Dbanie o lekarzy stulecia jest ważniejsze niż kiedykolwiek” – podsumowuje Blease.



Source link

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj