W miarę jak zaostrza się konkurencja między przedsiębiorstwami dostarczającymi gaz i energię elektryczną w związku z polityką promującą czystą energię, która kładzie nacisk na zastępowanie gazu energią elektryczną, stanowe organy regulacyjne muszą zmienić swoje podejście do regulacji, argumentują uczeni ze Stanford i Uniwersytetu Notre Dame. Nowa biała księga prowadzona pod kierunkiem „Programu polityki klimatycznej i energetycznej” w „Instytucie Środowiska Stanforda Woodsa” przedstawia argumenty za ujednoliceniem przedsiębiorstw elektroenergetycznych i gazowych oraz wprowadzeniem skoordynowanego planowania, aby przejście na budynki o zerowej emisji dwutlenku węgla było wydajniejsze i tańsze -skuteczny. Podczas powiązanego seminarium internetowego, które odbędzie się 2 października, zostaną zaprezentowane wyniki białej księgi i będzie obejmować dyskusję wśród ekspertów ds. energetyki na temat wysiłków mających na celu zajęcie się nowym konkurencyjnym krajobrazem i przyspieszenie transformacji energetyki.
„Organy regulacyjne sektora użyteczności publicznej stoją przed wyjątkowo trudną kombinacją problemów związanych z klimatem, bezpieczeństwem i kapitałem, rozważając sposoby dekarbonizacji sieci gazowych” – powiedział współautor artykułu Joshua Lappen, pracownik naukowy ze stopniem doktora na Uniwersytecie Notre Dame i pracownik Future of Heat Instytut. „Uznając konkurencję zachodzącą między gazem a energią elektryczną, organy regulacyjne mogą znaleźć nowe możliwości proaktywnego zarządzania transformacją budynków na energię elektryczną”.
Biała księga, Niewidzialna konkurencja w transformacji energetyki: uznanie i zajęcie się konkurencją między przedsiębiorstwami użyteczności publicznej w celu osiągnięcia kontrolowanej dekarbonizacjiwzywa państwowe komisje użyteczności publicznej (PUC) do formalnego planowania wokół jednolitego sektora energetycznego. W raporcie ostrzega się, że ciągła konkurencja między przedsiębiorstwami dostarczającymi gaz i energię elektryczną może opóźnić dekarbonizację, obciążyć płatników stawek wyższymi kosztami, zablokować niepotrzebne inwestycje w infrastrukturę paliw kopalnych i nieproporcjonalnie obciążyć użytkowników energii o niskich dochodach.
Konkurencja lub zjednoczenie
Chociaż przedsiębiorstwa energetyczne i gazownicze tradycyjnie działały na odrębnych rynkach, polityka klimatyczna w coraz większym stopniu popycha te sektory do konkurencji, szczególnie w zakresie ogrzewania budynków i gotowania, które od dziesięcioleci w wielu obszarach są zdominowane przez przedsiębiorstwa gazowe. W miarę jak technologie takie jak elektryczne pompy ciepła i kuchenki indukcyjne stają się coraz bardziej wydajne i powszechne, przedsiębiorstwa gazownicze rozpoczęły agresywne kampanie mające na celu ochronę swojego udziału w rynku. Federalna ustawa o ograniczaniu inflacji jeszcze bardziej zaostrzyła tę konkurencję, oferując dotacje do urządzeń elektrycznych, podsycając to, co autorzy określają jako „zlepek powielających się monopoli energetycznych”.
„W wielu częściach Stanów Zjednoczonych przedsiębiorstwa gazownicze i elektryczne świadczą obecnie niemal identyczne usługi, ale klienci płacą za utrzymanie dwóch oddzielnych systemów dystrybucyjnych” – piszą autorzy. Ich zdaniem powoduje to nieefektywność gospodarczą, której można uniknąć dzięki lepszemu planowaniu i koordynacji.
W białej księdze zaleca się, aby PUC skonsolidowały procesy planowania przedsiębiorstw gazowych i elektrycznych, traktując je jako elementy jednego sektora energetycznego. Pozwoliłoby to organom regulacyjnym zoptymalizować inwestycje w obu systemach, zminimalizować aktywa osierocone i zapewnić sprawiedliwy i szybki przebieg dekarbonizacji.
Autorzy zalecają, aby organy regulacyjne rozważyły konsolidację przedsiębiorstw gazowych i elektrycznych obsługujących te same terytoria, potencjalnie łącząc je w jednolitych dostawców usług energetycznych. Nie tylko usprawniłoby to wysiłki na rzecz dekarbonizacji, ale także pomogłoby w utrzymaniu bezpieczeństwa i niezawodności usług oraz chroniłoby płatników przed rosnącymi kosztami.
Zarządzanie przejściem
W raporcie podkreślono ryzyko bierności, ostrzegając, że przedsiębiorstwa gazownicze są zachęcane do dalszej rozbudowy infrastruktury paliw kopalnych o okresie użytkowania dłuższym niż harmonogramy dekarbonizacji, co stwarza ryzyko finansowe dla konsumentów.
Naukowcy uważają, że zarządzając konkurencją między przedsiębiorstwami gazowymi i elektrycznymi poprzez proaktywne regulacje i planowanie, Stany Zjednoczone mogą przyspieszyć przejście na niskoemisyjny system energetyczny, chroniąc jednocześnie płatników stawek i gospodarkę.
„Czasy się zmieniły” – stwierdziła współautorka artykułu Amanda Zerbe, absolwentka prawa klimatycznego na początku swojej kariery w programie prawa i polityki w zakresie ochrony środowiska i zasobów naturalnych na Uniwersytecie Stanforda. „Aby osiągnąć nasze cele klimatyczne, musimy zacząć traktować przedsiębiorstwa gazownicze i elektryczne jako jeden system energetyczny”.