Znaczenie energii słonecznej w Europie wzrosło od czasu inwazji Rosji na Ukrainę w 2022 roku. Ceny energii elektrycznej rosną, a inwestycje wymagane do zainstalowania paneli fotowoltaicznych na dachu maleją. To zasługa nowych dotacji, lepszej technologii i kilku europejskich startupów, które pracują nad uproszczeniem procesu instalacji.

Southern Europe to jeden ze start-upów napędzających transformację energetyczną w europejskich domach skrzydlakHiszpańska firma, która zaledwie dwa lata po założeniu zebrała 9 milionów euro (9,8 miliona dolarów według dzisiejszego kursu wymiany) w rundzie finansowania serii A.

„Do tej pory pomogliśmy ponad 1700 rodzinom w przejściu na energię słoneczną i inne produkty transformacji energetycznej” – powiedział TechCrunch współzałożyciel Samary, Manel Pujol. „Od chwili założenia w czerwcu 2022 r. staliśmy się najszybciej rozwijającą się firmą zajmującą się transformacją energetyczną w Hiszpanii”.

Startup większość swojej energii poświęcił optymalizacji procesu instalacji. Kiedy potencjalni klienci odwiedzają stronę internetową Samary, mogą wprowadzić podstawowe informacje, aby otrzymać wstępną wycenę i oszacowanie, ile zaoszczędziłaby im instalacja fotowoltaiczna.

Wydaje się, że to dobry początek, ponieważ klienci mogą zaoszczędzić nawet 70% na zużyciu energii elektrycznej z sieci – w końcu Hiszpania jest jednym z krajów europejskich o największej liczbie godzin słonecznych.

Następnie Samara zbiera więcej informacji i tworzy spersonalizowaną ofertę instalacji, korzystając z zastrzeżonego narzędzia do tworzenia ofert firmy. Jeśli klient chce kontynuować, Samara zajmuje się wydawaniem pozwoleń, zaopatrzeniem i zarządzaniem projektem. Firma posiada własne zespoły kierowników projektów i inżynierów elektryków.

Kiedy przyszedł czas na faktyczną instalację paneli słonecznych i falownika, firma wybrała strategię hybrydową z wewnętrznym zespołem instalatorów i kilkoma partnerami zewnętrznymi.

Mówi się, że takie podejście ma dwie zalety. Po pierwsze, posiadanie wewnętrznego zespołu instalacyjnego poprawia cały produkt, ponieważ zespół ten może przekazywać opinie i pomagać w ulepszaniu podróży klienta. Po drugie, utworzenie rynku instalatorów znacznie zwiększyło zasięg Samary. Firma obsługuje obecnie 75% terytorium Hiszpanii.

Rynek Samary zapewnia także przewagę konkurencyjną, ponieważ nad elektrowniami słonecznymi pracuje ponad 1000 małych firm. Te mniejsze firmy nie są w stanie w rzeczywistości zapewnić kompleksowej obsługi. Dodatkowo Samara może zwiększyć swoje dochody dzięki własnej bazie klientów.

Iván Cabezuela i Manel Pujol, założyciele Samary.
Źródło obrazu: skrzydlak

Oprócz instalacji fotowoltaicznych Samara dostarcza również akumulatory do domów i ładowarki do pojazdów elektrycznych. Po zainstalowaniu paneli słonecznych na dachu warto zainstalować baterie, aby jeszcze bardziej obniżyć rachunki za prąd. Podobnie, ponieważ nie płacisz za zużycie energii elektrycznej, logicznym kolejnym krokiem jest ładowarka do pojazdów elektrycznych.

Samara nadal ma pole do rozwoju na tym froncie. „W tej chwili widzimy około 20% wskaźnika przyjęcia tych produktów w naszych projektach fotowoltaicznych i istnieje znacząca szansa na dalszy rozwój tych produktów w Hiszpanii, która wciąż wyprzedza Niemcy, Wielką Brytanię czy Niemcy we wdrażaniu akumulatorów i ładowarek do pojazdów elektrycznych ”- powiedział Pujol Daleko za Włochami.

Podobnie, podczas gdy 1700 domów zwróciło się do Samary w sprawie projektu fotowoltaicznego, w Hiszpanii znajduje się ogółem około sześciu milionów domów. Tak więc na pewnym poziomie startup ledwo zarysował swój potencjał w zakresie transformacji dostaw energii do domów na rodzimym rynku.

Niemcy mają również podobny startup, Zoller. Zebrano ponad 170 milionów dolarów Od momentu powstania w 2016 r. Z kolei we Francji firma Effie zajmująca się energią odnawialną zamknęła w ubiegłym roku rundę finansowania o wartości 22 mln dolarów Po 15 latach bootstrapowania Ponieważ odnawialne źródła energii stały się gorącym rynkiem dla inwestorów.

Rundę Samara’s Series A prowadziły fundusze Green Generation Fund i Move Energy. W spotkaniu uczestniczyli także Ring Capital, Athletico Ventures oraz obecni inwestorzy Siya i Pelion Green Future. W sumie od 2022 roku startup zebrał 15,5 mln euro (16,9 mln dolarów).

Source link