Stacje ładowania pojazdów elektrycznych są niezbędne do oczyszczenia sektora transportu. Nowe badanie przeprowadzone przez naukowców z MIT sugeruje, że są one również dobre dla biznesu.
Badanie wykazało, że w Kalifornii otwarcie stacji ładowania zwiększyło roczne wydatki w każdym pobliskim przedsiębiorstwie o średnio około 1500 dolarów w 2019 r. i około 400 dolarów między styczniem 2021 r. a czerwcem 2023 r. Wzrost wydatków wynosi tysiące dodatkowych dolarów rocznie dla pobliskich przedsiębiorstw, przy czym wzrost ten jest szczególnie wyraźny w przypadku przedsiębiorstw z obszarów o niedostatecznych zasobach.
Autorzy badania mają nadzieję, że pozwoli ono na uzyskanie bardziej kompleksowego obrazu korzyści płynących ze stosowania stacji ładowania pojazdów elektrycznych, wykraczającego poza czynniki środowiskowe.
„Te wzrosty są równe znacznej części kosztów instalacji ładowarki EV i mam nadzieję, że to badanie rzuci światło na te korzyści ekonomiczne” — mówi główny autor Yunhan Zheng MCP ’21, SM ’21, PhD ’24, postdoktorant w Singapore-MIT Alliance for Research and Technology (SMART). „Wyniki mogą również zdywersyfikować strumień dochodów dla dostawców ładowarek i hostów witryn oraz doprowadzić do bardziej świadomych modeli biznesowych dla stacji ładowania EV”.
Współautorzy Zhenga w artykule, który został opublikowany dzisiaj w Komunikacja przyrodniczato David Keith, starszy wykładowca w MIT Sloan School of Management; Jinhua Zhao, profesor miast i transportu na MIT; oraz absolwenci Shenhao Wang MCP ’17, SM ’17, PhD ’20 i Mi Diao MCP ’06, PhD ’10.
Zrozumienie efektu EV
Zwiększenie liczby stacji ładowania pojazdów elektrycznych jest postrzegane jako kluczowy warunek przejścia na czystszy, zelektryfikowany sektor transportu. W związku z tym ustawa US Infrastructure Investment and Jobs Act z 2021 r. zobowiązała się przeznaczyć 7,5 mld USD na budowę krajowej sieci publicznych ładowarek pojazdów elektrycznych w całych Stanach Zjednoczonych
Ale aby stacje ładowania stały się powszechne, potrzebne będą również znaczne inwestycje prywatne.
„Stany Zjednoczone inwestują dużo w ładowarki EV i naprawdę zachęcają do adopcji EV, ale wielu dostawców ładowarek EV nie jest w stanie zarobić wystarczająco dużo pieniędzy na tym etapie, a osiągnięcie rentowności jest poważnym wyzwaniem” — mówi Zheng.
Zwolennicy pojazdów elektrycznych od dawna twierdzą, że obecność stacji ładowania przynosi korzyści ekonomiczne okolicznym społecznościom, ale Zheng mówi, że poprzednie badania nad ich wpływem opierały się na ankietach lub były na małą skalę. Jej zespół współpracowników chciał, aby twierdzenia zwolenników były bardziej empiryczne.
W ramach swoich badań naukowcy zebrali dane z ponad 4000 stacji ładowania w Kalifornii i 140 000 firm, polegając na zanonimizowanych transakcjach kartami kredytowymi i debetowymi, aby zmierzyć zmiany w wydatkach konsumentów. Naukowcy wykorzystali dane z lat 2019–2023, pomijając rok 2020, aby zminimalizować wpływ pandemii.
Aby ocenić, czy stacje ładowania spowodowały wzrost wydatków klientów, badacze porównali dane z firm znajdujących się w odległości 500 metrów od nowych stacji ładowania przed i po ich instalacji. Przeanalizowali również transakcje z podobnych firm w tym samym przedziale czasowym, które nie znajdowały się w pobliżu stacji ładowania.
Doładowywanie pobliskich firm
Naukowcy odkryli, że zainstalowanie stacji ładowania zwiększyło roczne wydatki w pobliskich placówkach średnio o 1,4 procent w 2019 r. i o 0,8 procent od stycznia 2021 r. do czerwca 2023 r.
Choć może to brzmieć jak niewielka kwota na firmę, to w sumie oznacza tysiące dolarów wzrostu wydatków konsumenckich. Dokładniej rzecz biorąc, te procenty przekładają się na prawie 23 000 dolarów skumulowanego wzrostu wydatków w 2019 r. i około 3400 dolarów rocznie od 2021 r. do czerwca 2023 r.
Zheng mówi, że spadek wydatków w ciągu dwóch okresów może być spowodowany nasyceniem ładowarek EV, co prowadzi do niższego wykorzystania, a także ogólnym spadkiem wydatków na firmę po pandemii Covid-19 i zmniejszoną liczbą firm obsługiwanych przez każdą stację ładowania EV w drugim okresie. Pomimo tego spadku roczny wpływ stacji ładowania na wszystkie otaczające ją firmy nadal pokryłby około 11,2 procent średniego kosztu infrastruktury i instalacji standardowej stacji ładowania.
W obu przedziałach czasowych wzrosty wydatków były najwyższe dla przedsiębiorstw w odległości około boiska futbolowego od nowych stacji. Były one również znaczące dla przedsiębiorstw w obszarach upośledzonych i o niskich dochodach, zgodnie z wytycznymi Kalifornii i Inicjatywy Justice40.
„Pozytywny wpływ stacji ładowania pojazdów elektrycznych na przedsiębiorstwa nie ogranicza się wyłącznie do niektórych dzielnic o wysokich dochodach” — mówi Wang. „Podkreśla to znaczenie, jakie dla decydentów ma rozwijanie stacji ładowania pojazdów elektrycznych na zmarginalizowanych obszarach, ponieważ nie tylko sprzyjają one czystszemu środowisku, ale także pełnią funkcję katalizatora zwiększającego witalność gospodarczą”.
Zheng uważa, że wyniki stanowią lekcję dla deweloperów stacji ładowania, którzy chcą zwiększyć rentowność swoich projektów.
„Wspólny model biznesowy stacji benzynowych i sklepów typu convenience można by również zastosować w stacjach ładowania pojazdów elektrycznych” — mówi Zheng. „Tradycyjnie wiele stacji benzynowych jest powiązanych z sieciami sklepów detalicznych, co umożliwia właścicielom zarówno sprzedaż paliwa, jak i przyciąganie klientów w celu dywersyfikacji strumienia przychodów. Dostawcy usług ładowania pojazdów elektrycznych mogliby rozważyć podobne podejście, aby zinternalizować pozytywny wpływ stacji ładowania pojazdów elektrycznych”.
Zheng mówi również, że odkrycia te mogą przyczynić się do stworzenia nowych modeli finansowania stacji ładowania, np. podziału kosztów budowy między wiele firm, dzięki czemu wszystkie będą mogły skorzystać z dodatkowych wydatków.
Te zmiany mogą przyspieszyć tworzenie sieci ładowania, ale Zheng ostrzega, że potrzebne są dalsze badania, aby zrozumieć, w jakim stopniu wyniki badania można ekstrapolować na inne obszary. Zachęca innych badaczy do zbadania skutków ekonomicznych stacji ładowania i ma nadzieję, że przyszłe badania obejmą stany poza Kalifornią, a nawet inne kraje.
„Ogromna liczba badań skupiała się na efektach sprzedaży detalicznej tradycyjnej infrastruktury transportowej, takiej jak stacje kolejowe i metra, przystanki autobusowe i układy ulic” — mówi Zhao. „Badania te dostarczają dowodów na ważny, powstający element infrastruktury transportowej i wykazują niezmiennie pozytywny wpływ na lokalne firmy, torując drogę przyszłym badaniom w tej dziedzinie”.
Badania były częściowo wspierane przez Singapore-MIT Alliance for Research and Technology (SMART) i Singapore National Research Foundation. Dao było częściowo wspierane przez Natural Science Foundation of Shanghai i Fundamental Research Funds for the Central Universities of China.