Jak wynika z nowego badania, potrzebny jest szereg różnych kontroli wieku, aby chronić dzieci, ale także zapewnić im możliwość korzystania z pozytywnych możliwości w Internecie.

Eksperci stwierdzili, że wiele obecnych metod sprawdzania wieku – zwłaszcza oświadczenia własne – zapewnia zdecydowanie zbyt niski poziom zapewnienia wieku, aby spełnić zobowiązania prawne wynikające z tradycyjnych i stosunkowo nowych przepisów, takich jak ustawa o usługach cyfrowych i brytyjska ustawa o bezpieczeństwie w Internecie z 2023 r.

Z badania wynika, że ​​jak dotąd zapewnianie wieku było często nieskuteczne w ochronie dzieci przed szkodami w Internecie, zagrażało ich prywatności i prawom obywatelskim.

Środki zapewnienia wieku są często źle wdrażane, co naraża dzieci na nieodpowiednie treści, szkodliwe produkty i usługi oraz pozbawia je wysokiego poziomu ochrony danych wymaganego na mocy RODO.

Prawne ograniczenia wiekowe w jakiejś formie istnieją od dawna i dotyczą możliwości dostępu dzieci do treści, towarów i usług. Pojawienie się Internetu spowodowało szereg wyzwań w zakresie ochrony dzieci i ich praw.

Z badania wynika, że ​​ważne jest ograniczenie dostępu dzieci do nieodpowiednich treści, towarów i usług, ale ważne jest również, aby wyższy poziom ochrony nie prowadził do wykluczenia dzieci z wartościowych dla nich usług cyfrowych.

Sprawdzanie wieku to ogólny termin używany do opisania metod szacujących lub weryfikujących czyjś wiek. Badacze wzywają do przyjęcia podejścia opartego na prawach dziecka, które wymaga konsultowania się z dziećmi w sprawie środków bezpieczeństwa i prywatności, a wszystkie środki powinny podlegać solidnej ocenie. Stwierdzili poważne obawy dotyczące praw dziecka w związku z ochroną, dyskryminacją, prywatnością, prawem do bycia wysłuchanym, innymi prawami i wolnościami obywatelskimi oraz środkiem zaradczym.

Zapewnienie wieku powinno uwzględniać prywatność już na etapie projektowania i bezpieczeństwo już na etapie projektowania, aby zapewnić dzieciom możliwość korzystania z możliwości cyfrowych i ochrony dostosowanych do ich wieku.

Badanie finansowane przez Komisję Europejską, przeprowadzone przez Sonię Livingstone i Marię Stoilovą z London School of Economics and Political Science, Abhilash Nair z Uniwersytetu w Exeter, Simone van der Hof z Leiden University i Cansu Caglar z Queen Mary University of Londyn publikowany jest w Międzynarodowy Dziennik Praw Dziecka.

Naukowcy zbadali wymogi prawne dotyczące zapewniania wieku w Europie w przypadku treści internetowych, sprzedaży alkoholu i wyrobów tytoniowych w Internecie oraz gier hazardowych w Internecie, ocenili przestrzeganie tych przepisów przez firmy i przeanalizowali konsekwencje dla życia rodzinnego.

Ustalili, że brak jasnych wytycznych ze strony organów regulacyjnych co do sposobu wdrożenia odpowiednich środków w praktyce może pozostawić zarówno usługodawców, jak i użytkowników znaczną niepewność. Większość szczegółowych ograniczeń wiekowych ustanowionych przez dostawców stanowi decyzję biznesową o wykluczeniu dzieci, zamiast inwestować w projektowanie usług odpowiednich dla nich.

Profesor Nair powiedział: „Odkryliśmy, że w całej UE istnieje mnóstwo przepisów prawnych wymagających kontroli wieku, jednak bez odpowiednich mechanizmów zapewniania wieku wiele z tych przepisów nie jest egzekwowanych w znaczący sposób. Obecnie ponownie wzrosło zainteresowanie zapewnianiem wieku, a ważne jest, abyśmy tym razem zrobili to dobrze, aby narzędzia zapewniania wieku mogły służyć jako przydatne narzędzie do osiągnięcia zgodności z prawem, a jednocześnie zapewniać poszanowanie praw wszystkich, a zwłaszcza dzieci”.

Profesor Livingstone powiedział: „Usługi cyfrowe mogą w niezwykle istotny sposób przyczynić się do rozwoju dzieci i dlatego powinny być dla nich dostępne. Próg dla ograniczeń ze względu na wiek powinien zostać ustalony na podstawie tego, czy ogólnie treści, usługi lub produkty są potencjalnie szkodliwe dla dzieci lub określone grupy wiekowe dzieci, mając na uwadze wszystkie ich prawa.”

Profesor van der Hof powiedział: „Chociaż za zapewnienie wieku odpowiadają dostawcy usług cyfrowych, wydaje się, że przenoszą oni odpowiedzialność z dostawców usług cyfrowych na dzieci i rodziców, oczekując od nich podania prawidłowego wieku lub daty urodzenia podczas rejestracji. Kiedy dzieci to robią, korzystają z usług cyfrowych poniżej minimalnego wieku określonego przez dostawców, korzystają z usług, które nie uwzględniają szczegółowo ich bezpieczeństwa i w związku z tym mogą być nieodpowiednie dla wieku.

Z badania wynika, że ​​prawo dzieci do bycia wysłuchanym oznacza, że ​​powinny one być w znaczący sposób zaangażowane w projektowanie i rozwój mechanizmów zapewniania pewności i wyrażania zgody oraz muszą mieć zapewniony łatwy dostęp do składania skarg w przypadku nieprzestrzegania ich praw lub uzyskiwania wsparcia w zakresie korzystania z zabezpieczenia wieku:

Eksperci stwierdzili, że zapewnianie wieku cieszy się jedynie częściowym zaufaniem, chociaż można to poprawić poprzez ustanowienie standardów skuteczności zapewniania wieku i ograniczeń wiekowych w połączeniu z systemami certyfikacji jako wymogiem ustawowym w przypadku udostępniania treści z ograniczeniem wiekowym.

Naukowcy przeanalizowali istniejące przepisy i regulacje dotyczące obowiązkowego zapewniania wieku w przypadku treści online, hazardu online oraz sprzedaży alkoholu i wyrobów tytoniowych w Internecie w UE i Wielkiej Brytanii. Przeprowadzili także przegląd stosowanych w UE metod uzyskiwania zgody rodziców i utrzymywania praw dziecka. Dokonali także przeglądu danych dotyczących narzędzi zapewniania wieku i kontroli rodzicielskiej z perspektywy dzieci i rodzin.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj