Choć nie są jeszcze dostępne na rynku, w pełni autonomiczne pojazdy są promowane jako sposób na znaczne zwiększenie bezpieczeństwa podróży drogowych, ale niedawne badanie wykazało, że większa wiedza na ich temat nie poprawia postrzegania ryzyka przez ludzi. Musieli również bardziej im zaufać.

Badanie to uzupełnia dowody z innych badań, że sama wiedza nie wystarczy, aby wpłynąć na nastawienie ludzi do złożonych technologii i nauki, takich jak edycja genów czy zmiana klimatu. W tym przypadku naukowcy z Washington State University odkryli, że zaufanie do niezawodności i wydajności pojazdów autonomicznych odegrało najsilniejszą rolę w poprawie postrzegania ryzyka związanego z technologią.

Może to mieć kluczowe znaczenie dla tego, czy ta technologia kiedykolwiek zostanie zrealizowana – powiedziała Kathryn Robinson-Tay, główna autorka badania opublikowanego w czasopiśmie Czasopismo badań nad ryzykiem.

„Autonomiczne pojazdy to produkty zorientowane na konsumenta. To, czy będą używane, czy nie, zależy od tego, czy ludzie je kupią” — powiedziała Robinson-Tay, doktorantka w Murrow College of Communication na WSU. „Odkryliśmy, że nie ma znaczącego związku między wiedzą ludzi a ich postrzeganiem ryzyka związanego z autonomicznymi pojazdami — bez pośrednictwa zaufania”.

Podczas gdy niektóre samochody z autonomicznymi funkcjami, takie jak adaptacyjny tempomat Tesli, są już na drogach, w pełni autonomiczne pojazdy nie są jeszcze dostępne. Według niektórych szacunków, jeśli staną się dostępne, mogłyby poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego o 90%. Ale to prawdopodobnie zależy od ich powszechnej adopcji, a obecnie postrzeganie ich bezpieczeństwa jest bardzo niskie. Sondaż Pew Research z 2022 r. wykazał, że 44% Amerykanów ma negatywną opinię na temat pojazdów autonomicznych.

W ramach tego badania Robinson-Tay i jej doradca profesor Wei Peng przeprowadzili reprezentatywne, przekrojowe badanie 323 dorosłych w USA, wykorzystując oparte na spisie powszechnym kwoty wieku, płci i rasy, aby zapewnić zróżnicowaną próbę. Uczestnicy odpowiadali na pytania dotyczące ich wiedzy i postrzegania pojazdów autonomicznych i związanego z nimi ryzyka. Podczas gdy zaufanie okazało się najbardziej wpływowym czynnikiem, chęć ludzi do doświadczenia korzystania z w pełni autonomicznych pojazdów pośrednio doprowadziła również do poprawy postrzegania ryzyka.

Fakt, że w pełni autonomiczne pojazdy nie są jeszcze dostępne, nawet na potrzeby testów, może być częścią problemu, ale ich bardzo autonomiczna natura może również utrudniać ich akceptację, powiedział Peng, badacz komunikacji z WSU.

„To podstawowa psychologia, że ​​ludzie chcą wchodzić w interakcje z rzeczami, których używają. Chcą je kontrolować poprzez dotyk fizyczny. W przypadku w pełni autonomicznych pojazdów nie trzeba ich dotykać, więc ludzie mogą czuć, że są bardzo ryzykowne lub niebezpieczne” – powiedział.

Doniesienia medialne o wypadkach z udziałem pojazdów częściowo autonomicznych prawdopodobnie również wpłynęły negatywnie na postrzeganie tego zjawiska – stwierdzili badacze.

„Wypadki zdarzają się na drodze cały czas, każdego dnia, ale ludzie mają tendencję do przeceniania ryzyka związanego z czymś nowym lub czymś, z czym są mniej zaznajomieni” – powiedział Peng.

Niezależnie od tego, wyniki tego badania wskazują na konieczność zbudowania zaufania społecznego, jeśli w pełni autonomiczne pojazdy mają kiedykolwiek pojawić się na drogach.

„Zwolennicy powinni zrobić wszystko, co w ich mocy, aby przekazać informacje o korzyściach i zagrożeniach związanych z pojazdami autonomicznymi, aby zwiększyć zarówno wiedzę, jak i zaufanie” — powiedziała Robinson-Tay. „Naprawdę ważne jest, aby komunikować się tak szczerze, jak to możliwe, aby ludzie mogli mieć zrównoważone zrozumienie tego, co dokładnie robią, kupując taki pojazd”.



Source link