W szczytowym momencie pandemii COVID-19 w 2021 r. rządy i placówki służby zdrowia w całym kraju stanęły przed trudnym, ale ważnym pytaniem: czy pracownicy służby zdrowia powinni być zobowiązani do przyjęcia szczepionki przeciwko COVID-19?
Był to dylemat zarówno ekonomiczny, jak i etyczny. Obowiązkowe szczepienia mogą powodować redukcje personelu, albo z powodu nieobecności pracowników w pracy z powodu rekonwalescencji po szczepieniu, albo z powodu decyzji o poszukiwaniu zatrudnienia gdzie indziej. Ponadto pracownicy służby zdrowia są dobrze wykształceni w zakresie wartości szczepionek i widzieli z pierwszej ręki niebezpieczeństwa związane z COVID-19, co daje powody, by sądzić, że są w stanie podejmować najlepsze decyzje dla siebie i swoich pacjentów.
Teraz nowe badanie przeprowadzone przez naukowców z Tulane University wykazało, że obowiązkowe szczepienia przeciwko COVID-19 na poziomie stanowym skutecznie zwiększyły wskaźniki szczepień wśród pracowników służby zdrowia. Odkrycie to, choć być może nie jest zaskakujące, dostarcza dowodów na to, że polityka ta może zwiększyć wskaźniki szczepień nawet wśród wysoko zaszczepionej i wykształconej populacji.
Badanie opublikowane w Sieć JAMA otwarta, zbadano wskaźniki szczepień wśród ponad 30 000 pracowników służby zdrowia w 45 stanach, z których 16 wydało nakazy szczepień przeciwko COVID. Naukowcy odkryli 3-4% wzrost szczepień w tej grupie, co stanowi poprawę w stosunku do już wysokiego wskaźnika bazowego szczepień wynoszącego 86%. Badanie wykazało wzrost wskaźników szczepień tylko w stanach, które wymagały szczepień i nie dawały możliwości rezygnacji.
„Z perspektywy rządu wspaniale jest widzieć, że ta polityka zwiększa wskaźniki szczepień w populacji, która już jest bardzo dobrze zaszczepiona” — powiedział autor korespondencyjny Charles Stoecker, ekonomista ds. zdrowia w Tulane University School of Public Health and Tropical Medicine. „Te wyniki pokazują również, że sposób, w jaki tworzymy te przepisy, ma znaczenie. Stany, które zapewniły możliwość wykonania regularnego testu na COVID zamiast szczepień, nie odnotowały takich samych skutków jak stany, w których obowiązuje ścisły nakaz”.
Wyniki badań dostarczają cennych informacji na temat roli, jaką obowiązkowe szczepienie może odegrać w przypadku przyszłych pandemii, a także wyjaśniają, dlaczego takie obowiązki mogą być uzasadnione.
„Rząd federalny pokazał, że będzie się opierał na stanach w tej kwestii, a stany wycofały swoje mandaty, ale teraz wiemy, że mamy ten zestaw narzędzi” — powiedział Stoecker. „W przypadku nowej pandemii pokazuje to, że pozostawiamy część zasięgu szczepień na stole, jeśli pozwolimy nawet wysoko wykształconym pracownikom służby zdrowia decydować za siebie”.
Wzrosty liczby szczepień obserwowano przede wszystkim wśród pracowników służby zdrowia w wieku 25–49 lat. 16 stanów, które uchwaliły i utrzymały nakazy szczepień bez możliwości rezygnacji, to Kalifornia, Kolorado, Connecticut, Delaware, Illinois, Maine, Maryland, Massachusetts, New Jersey, Nowy Meksyk, Nowy Jork, Oregon, Pensylwania, Rhode Island, Waszyngton i Waszyngton, DC.
Stoecker powiedział, że kolejnym krokiem będzie zbadanie, jak te nakazy wpłynęły na transmisję chorób, co mogłoby pomóc w oszacowaniu wpływu gospodarczego takiej polityki.
„Ostatecznym celem byłoby przypisanie korzyści ekonomicznych szczepieniom, które miały miejsce dzięki obowiązkom” – powiedział Stoecker.