PA Sześć burgerów ułożonych na stosie chipsów, to one i inne fast foody, które będą podlegać nowym przepisomROCZNIE

Burgery i inne fast foody to jedne z tych, na które prawdopodobnie wpłyną nowe przepisy

Zgodnie z nowymi przepisami rządowymi mającymi na celu walkę z otyłością wśród dzieci, od przyszłego roku nie będą dozwolone reklamy śmieciowego jedzenia w Internecie.

Zakaz, co będzie dotyczyło również reklam emitowanych w telewizji przed godziną 21:00rozpocznie się w październiku 2025 r.

Minister zdrowia Andrew Gwynne powiedział, że ograniczenia te „pomogą chronić dzieci” przed reklamami, które – jak pokazują dowody – mogą wpływać na ich preferencje żywieniowe już od najmłodszych lat.

W Anglii ponad jedno na pięcioro dzieci ma nadwagę lub cierpi na otyłość już w momencie rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, statystyki rządowe sugerują. Liczba ta wzrasta do ponad jednej trzeciej w momencie ich odejścia.

Jakie produkty spożywcze i napoje mogą być zakazane?

Zgodnie z nowymi przepisami dana żywność będzie zakazana, jeśli spełni dwa kryteria.

Po pierwsze, jeżeli zostanie sklasyfikowany jako „mniej zdrowy” w rządowym systemie punktacji po przeanalizowaniu składników odżywczych – obejmuje to sól, tłuszcz, cukier i białko.

Po drugie, jeśli mieści się w jednej z 13 kategorii stworzonych przez rząd. Obejmują one:

  1. Napoje bezalkoholowe: Obejmuje to każdy produkt zawierający dodany cukier, taki jak cola, lemoniada i squash. Obejmuje również soki owocowe, koktajle i napoje energetyczne.
  2. Przekąski pikantne: Głównie chipsy, ale dotyczy to również krakersów, ciastek ryżowych, chipsów tortilla i mieszanki Bombay. Istnieją wyjątki dla orzechów smakowych, suszonych owoców i suszonego mięsa.
  3. Płatki śniadaniowe: Należą do nich m.in. granola, musli, owsianka i inne produkty, które można znaleźć w dziale śniadaniowym supermarketu.
  4. Czekoladki i słodycze: Dotyczy to zdecydowanej większości artykułów, które można znaleźć w kategorii słodycze, ale obejmuje również popcorn i gumę do żucia.
  5. Lody: Obejmuje ona zarówno produkty mleczne, jak i bezmleczne, takie jak lody na patyku, a także mrożone jogurty, sorbety i gelato.
  6. Ciasta i babeczki: Do tej kategorii zaliczają się również owsiane ciasteczka, pączki i eklerki, ale lukier jest wyłączony.
  7. Ciasteczka i batony: W ofercie znajdują się również batony proteinowe i zbożowe, a także inne produkty, takie jak wafle i ciastka tostowe.
  8. Produkty poranne: W tej kategorii znajdziesz głównie croissanty, pain au chocolat i inne wypieki – ale w tej kategorii znajdziesz również crumpety, scones, chleby owocowe i bułeczki krzyżowe.
  9. Desery i puddingi: Budynie, galaretki i musy są wliczone w cenę, ale są wyjątki dotyczące owoców w puszkach, śmietany i syropów.
  10. Jogurt: Do tej kategorii zaliczają się wszelkie rodzaje słodzone, a także alternatywy niezawierające produktów mlecznych, jogurty probiotyczne i napoje.
  11. Pizza: Z tej zasady wyłączone są pizze na zwykłym spodzie oraz z pieczywem czosnkowym, ale poza tym objęte są nią wszystkie rozmiary i rodzaje pizzy.
  12. Ziemniaki: Zwykłe i słodkie odmiany, które nie zostały pokrojone ani ugotowane, nie są objęte zakazem, ale kilka innych produktów na bazie ziemniaków, takich jak chipsy, ziemniaki i krokiety, również jest objętych zakazem.
  13. Dania gotowe: Szeroka kategoria obejmująca wszystko, co ma być spożywane jako danie główne, często po podgrzaniu, i nie wymaga dalszego przygotowania. Obejmuje również kanapki i burgery.

Zakaz nie obejmuje również innych produktów spożywczych, w tym mieszanek dla niemowląt i żywności dla niemowląt, produktów służących do kontroli wagi, produktów zastępujących posiłki, suplementów diety i napojów stosowanych w celach leczniczych.

Czy istnieją inne ograniczenia dotyczące śmieciowego jedzenia?

Zakaz reklam nie jest pierwszą polityką rządu wprowadzoną w ostatnich latach, mającą na celu zachęcenie ludzi do jedzenia mniejszej ilości śmieciowego jedzenia i ogólnego ograniczania kalorii.

Ograniczenia wprowadzone w 2009 r. spowodowały, że w programach skierowanych do osób poniżej 16. roku życia nie można było pokazywać śmieciowego jedzenia.

Polityka ta zabraniała również celebrytom i bohaterom kreskówek promowania wśród dzieci w wieku szkolnym i młodszych twierdzeń na temat tego, jak zdrowe są te produkty spożywcze.

A podatek od napojów bezalkoholowych został ogłoszony w 2016 r.Według raportu Public Health England, do 2019 r. pomogło to usunąć około 45 000 ton cukru z napojów sprzedawanych w Wielkiej Brytanii.

Stało się tak, ponieważ producenci zmienili receptury, aby zmniejszyć zawartość cukru, co w efekcie spowodowało zmniejszenie podatku, który musieli zapłacić od sprzedaży swoich napojów.

Od kwietnia 2022 r. wprowadzono obowiązek prawny dla przedsiębiorstw hotelarskich zatrudniających co najmniej 250 pracowników (takich jak sieci restauracji i kawiarni) zobowiązujący je do drukowania informacji o zawartości kalorii w każdym daniu w menu.

W tym samym roku w Anglii również dużym i średnim supermarketom zabroniono wystawiania w określonych miejscach niezdrowej żywności i napojów.

Czy podobne zakazy obowiązują w innych krajach?

Rząd Wielkiej Brytanii po raz pierwszy zaczął dyskutować o potrzebie ograniczenia reklam śmieciowego jedzenia w latach 90. Raport National Audit Office z 2001 r. wykazał, że otyłość w Anglii potroiła się w ciągu poprzednich 20 lat.

Niedługo potem naczelny lekarz Wielkiej Brytanii nazwał otyłość „bombą z opóźnionym zapłonem”, ostrzegając, że w przeciwnym razie zdrowe życie zostanie przerwane, a koszty NHS wzrosną.

Inne kraje również rozważają wprowadzenie zakazu reklam telewizyjnych śmieciowego jedzenia skierowanych do młodych ludzi.

Norwegia wprowadzi zakaz marketingu produktów takich jak napoje gazowane, słodycze i lody skierowanego do osób poniżej 18. roku życia.

W Portugalii wprowadzono ograniczenia dotyczące reklamowania niezdrowej żywności w telewizji i radiu w godzinach emisji, gdy co najmniej 25% widowni stanowią osoby poniżej 16. roku życia.

UE opublikowała w 2023 r. raport zalecający państwom członkowskim przyjęcie ograniczeń dotyczących marketingu śmieciowego jedzenia skierowanego do osób poniżej 18. roku życia na wszystkich platformach medialnych. Polityka ta nie została jeszcze zatwierdzona przez Parlament Europejski.

Baner BBC Sounds

Dr Xand van Tulleken i dr Dolly van Tulleken dołączają do Adama Fleminga w programie Newscast, aby porozmawiać o niejasnych rozmiarach porcji, żywności wysoko przetworzonej i o tym, jak rząd może poprawić dietę Brytyjczyków.

Wiadomości – Junk Food for Thought



Source link