BBC Obrazy Michaela MosleyaObrazy BBC

Michael Mosley prowadzi programy telewizyjne i podcasty, w których odpowiada na codzienne pytania dotyczące zdrowia

Gospodarz programów telewizyjnych i podcastów Michael Mosley był najbardziej znany z udzielania popartych naukowo porad na temat prostych sposobów poprawy naszego zdrowia i dobrego samopoczucia – od tego, kiedy powinniśmy ćwiczyć i co jeść, po jak więcej spać.

Często był królikiem doświadczalnym – gotowym spróbować czegokolwiek, zanim polecił to innym (na przykład połykając tasiemce i próbując środków psychodelicznych).

„Michael chciał przyjrzeć się wszystkim, co pomogłoby ludziom żyć lepiej i zdrowiej” – mówi jego była współprowadząca programu Trust w programie „I’m a Doctor”, dr Saleyha Ahsan.

„Coś, co nie było chwilową modą, co mogliby kontynuować i z powodu czego nie czuli się winni”.

Wybieramy jego pięć najlepszych ataków zdrowotnych:

Jedz mniej dwa dni w tygodniu

Getty Images Zdrowe śniadanieObrazy Getty’ego

Lekkie i zdrowe śniadanie może być częścią dnia postu, kiedy trzeba spożywać znacznie mniej kalorii

Spopularyzował ideę postu przerywanego – jedzenia normalnie przez pięć dni w tygodniu i znacznie mniej niż zwykle przez pozostałe dwa, aby schudnąć i poprawić swoje zdrowie.

Nazywa się to dietą 5:2 i wzbudziła duże zainteresowanie, gdy ponad 10 lat temu wyemitowano jej program telewizyjny Horizon Eat, Fast and Live Longer.

Chcąc odwrócić przebieg cukrzycy typu 2, trzymał się diety przez pięć tygodni, spożywając mniej niż 600 kalorii w dni postu, z lekkimi śniadaniami i kolacjami oraz dużą ilością wody i herbat ziołowych pomiędzy nimi. W tym czasie stracił prawie kamień, a jego wskaźniki krwi, w tym poziom glukozy i cholesterolu, uległy poprawie.

Pomysł postu mającego na celu zmniejszenie kalorii wywołał dyskusję i zrodził przepisy na post, menu o ograniczonej kaloryczności, a nawet książkę.

Aby było to jeszcze łatwiejsze, nawoływał ludzi, aby po prostu starali się trzymać z dala od jedzenia przez 12 godzin w nocy, między 20:00 a 8:00 rano – jest to coś, co nazywa się jedzeniem ograniczonym czasowo.

Krótkie serie ćwiczeń

Getty Images Ludzie pędzący ulicąObrazy Getty’ego

Szybki spacer i wchodzenie po schodach w pracy to dobry sposób na „doładowanie” organizmu podczas ćwiczeń

Dla wielu osób uzyskanie zalecanej ilości ćwiczeń tygodniowo jest wyzwaniem. „Kiedy znajdę czas?” to częsta skarga.

Podcast doktora Mosleya Just One Thing omawiał koncepcję „podjadania po ćwiczeniach” – polegającą na wykonywaniu kilkuminutowej aktywności fizycznej, gdy tylko jest to możliwe, zamiast planowania długiej sesji na siłowni, która może się nie odbyć.

Osobom prowadzącym intensywny tryb życia zasugerował unikanie windy i zamiast tego bieganie po schodach oraz chodzenie na energiczne spacery, szczególnie z samego rana.

„Mieszkamy na szczycie stromego wzgórza — zawsze jeżdżę rowerem do miasta, żeby zrobić zakupy, a w drodze powrotnej mocno się angażuję” – powiedział w podcaście, ilustrując, jak sprawić, by ćwiczenia stały się integralną częścią jego rutyny codziennie.

Zbadał także bardziej kontrowersyjną koncepcję treningu interwałowego o wysokiej intensywności, czyli HIIT – krótkich serii intensywnych ćwiczeń z okresami odpoczynku pomiędzy nimi – jako sposobu na maksymalizację czasu treningu.

Obejmując zimno

Getty Images Odkręcony kran z zimną wodąObrazy Getty’ego

Dr Mosley był zafascynowany możliwością wykorzystania niskich temperatur do poprawy naszego zdrowia i dobrego samopoczucia.

Badał korzyści płynące ze wszystkiego, od brania zimnego prysznica po ćwiczenia na zimnie i spanie w chłodnej sypialni.

W wywiadach opowiadał, jak lubił zmniejszać ogrzewanie w domu.

„Mieszkam w starym domu, którego ogrzewanie jest drogie, więc układamy warstwy ubrań i ustawiamy termostat na około 15 stopni” – powiedział, dodając, że jego żona była mniej skłonna do zgody.

Odkrył, że obniżenie temperatury termostatu zaledwie o kilka stopni może poprawić metabolizm tłuszczów i cukru we krwi, poprawić nastrój, a nawet może chronić przed cukrzycą typu 2.

Kiedy poszedł pobiegać w zimny dzień, odkrył, że trening w chłodne dni pozwala dotrzeć dalej niż w upalny dzień, pozwalając pracować ciężej, dłużej i przy mniejszym wysiłku.

Był także fanem zimnych pryszniców (jak mówca motywacyjny i sportowiec ekstremalny Wim Hoff), przyznając się, że każdy poranek zaczynał od ciepłego prysznica i zamieniał go z powrotem w zimny w około 30–40 sekundach.

Reakcja organizmu na zanurzenie w zimnej wodzie – reakcja na szok zimna – podnosi tętno i powoduje szybszy oddech, co uważa się za pomocne w krótkich seriach.

Przysiady i deski

„To najlepsze proste ćwiczenie, jakie możesz wykonać” – stwierdził dr Mosley w niedawnym wywiadzie.

O czym on mówił? Przysiady, pompki i deski.

Są to ćwiczenia oporowe, angażujące jedne z największych mięśni ciała.

Badania sugerują, że gdy mięśnie są napięte i rozluźnione, czego wymagają te ćwiczenia, podczas relaksu następuje nagły przypływ krwi, co może obniżyć ciśnienie krwi.

Ponieważ są one potencjalnie lepsze od brzuszków i przysiadów na mięśnie tułowia, codziennie rano wykonywał przysiady – oczywiście przed zimnym prysznicem.

Wybór jedzenia

Getty Images BurakObrazy Getty’ego

Potencjalnie niedoceniane warzywo?

Większość z nas wie, co należy zrobić, aby odżywiać się zdrowo – głównym celem jest spożywanie dużej ilości owoców i warzyw oraz ograniczenie tłustych i zawierających cukier produktów.

Ale czy w niektórych produktach spożywczych są ukryte korzyści zdrowotne?

Dzięki doktorowi Mosleyowi dowiedzieliśmy się, że potencjalnie lepiej jest gotować pomidory niż jeść je na surowo. Pomidory zawierają silny przeciwutleniacz zwany likopenem, który pomaga organizmowi zwalczać szkodliwe substancje chemiczne, a gotowanie czerwonych owoców pozwala na wydostanie się dobrych składników do organizmu.

A jeśli chodzi o buraki, stwierdził, że najlepiej kupić je na surowo i upiec lub wypić sok, aby cieszyć się tym bogatym w azotany fioletowym warzywem.

Mosley przyjrzał się zaletom sfermentowanej żywności, takiej jak jogurt, kefir, kimchi i kiszona kapusta, i odkrył, że pomagają one wprowadzić żywe drobnoustroje do jelit i mogą poprawić układ odpornościowy organizmu i zmniejszyć stan zapalny.

Jednak nie miał nic przeciwko zjedzeniu kawałka czekolady, zwłaszcza gdy było ciemno – według badań było to o wiele zdrowsze niż wersja mleczna.

Nieoczekiwanym odkryciem, którego dokonał, było to, że on jedzenie zimnego makaronu jest to zdrowsze niż jedzenie na gorąco.

Stwierdzono, że po ochłodzeniu działa bardziej jak błonnik, a mniej jak węglowodan skrobiowy. W małym badaniu przeprowadzonym na głodnych ludziach jedzenie zimnego makaronu doprowadziło do mniejszego wzrostu poziomu glukozy i insuliny we krwi niż zjedzenie świeżo ugotowanego makaronu.

Nie rozwiązano jednak niektórych jego problemów zdrowotnych – m.in spożywanie krwi Ze względu na swoje właściwości odżywcze i zjadanie pasożytów aby zmniejszyć apetyt.



Source link