Nowe badanie przeprowadzone przez badaczy z Massachusetts General Hospital, członka założycielskiego Mass General Brigham healthcare, ujawnia spostrzeżenia, które mogą doprowadzić do nowych metod leczenia poważnego krwawienia mózgu, które jest powszechne u noworodków o bardzo niskiej masie urodzeniowej. Wyniki opublikowano w Mózg.

„Krwotok śródkomorowy, który charakteryzuje się krwawieniem wewnątrz lub wokół przestrzeni w mózgu, które zawierają płyn mózgowo-rdzeniowy, występuje u około jednej trzeciej noworodków o bardzo niskiej masie urodzeniowej, a ponad połowa ocalałych jest upośledzona neurologicznie do końca życia” — powiedział starszy autor Kevin J. Staley, dr n. med., który jest szefem Oddziału Neurologii Dziecięcej w Massachusetts General Hospital. „Patofizjologia uszkodzenia mózgu prowadzącego do krwotoku śródkomorowego u wcześniaków jest niejasna — dlatego zapewnienie skutecznej interwencji jest trudne”.

Badania przeprowadzone na modelach zwierzęcych wskazują, że obkurczanie się tkanki mózgowej i wynikające z tego rozciąganie naczyń krwionośnych jest ważnym etapem w patofizjologii krwotoku śródkomorowego, ale przyczyna tego obkurczania się jest nieznana.

Staley i jego współpracownicy przeprowadzili eksperymenty na myszach, aby wykazać, że pewne transportery soli i wody zlokalizowane w błonach komórkowych neuronów odgrywają rolę w tym kurczeniu się tkanek w odpowiedzi na niedobór tlenu w mózgu. Zmiana aktywności tych transporterów zapobiegła kurczeniu się neuronów i rozciąganiu naczyń krwionośnych po uszkodzeniu mózgu w niedojrzałych neuronach.

„Odkryliśmy, że ze względu na unikalne systemy transportu soli i wody wyrażone w niedojrzałych neuronach, neurony kurczą się w odpowiedzi na uraz. Jest to odwrotność reakcji na uraz w dojrzałym mózgu, który puchnie po urazie. Utrata objętości w niedojrzałych neuronach prowadzi do lokalnego kurczenia się tkanek, co następnie rozciąga naczynia krwionośne, co może prowadzić do pęknięcia i krwotoku śródkomorowego” — wyjaśnił Staley. „Wykazaliśmy na modelach zwierzęcych, że manipulacja transporterami złagodzi te konsekwencje urazu mózgu”.

Następnie naukowcy przeanalizują dane kliniczne, aby ocenić, czy wyniki ich eksperymentów na myszach można odnieść do ludzkich noworodków.