Mężczyźni i dorastający chłopcy są coraz bardziej narażeni na ryzyko uciekania się do niebezpiecznego stosowania sterydów anabolicznych w celu uzyskania pożądanej budowy mięśni na wzór mediów społecznościowych – ostrzegają eksperci Flindersa ds. obrazu ciała.

Nowe badanie przeglądowe w Psychologia mężczyzn i męskości czasopismo skupiające się szczególnie na mężczyznach wykazało, że narażenie na posty w mediach społecznościowych przedstawiające idealne, muskularne męskie ciała jest bezpośrednio powiązane z negatywnym obrazem ciała i większym prawdopodobieństwem uciekania się do stosowania sterydów anaboliczno-androgennych.

„Idealne męskie ciało w zachodnim społeczeństwie jest jednocześnie bardzo szczupłe i bardzo umięśnione, z sylwetką w kształcie litery V i naciskiem na duże ramiona, ramiona i klatkę piersiową” – mówi starsza autorka, profesor nadzwyczajna Ivanka Prichard z Wyższej Szkoły Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu.

„Chociaż poprzednie badania w tej dziedzinie skupiały się głównie na kobietach, najnowsze dowody sugerują, że mężczyźni również doświadczają negatywnego wpływu mediów społecznościowych na obraz swojego ciała i również angażują się w ryzykowne zachowania, aby poprawić swój wizerunek.

„Na mężczyzn i dorastających chłopców wywierana jest presja, aby nie tylko osiągnęli ten ideał wyglądu, ale także byli silni fizycznie, ponieważ jest to nierozerwalnie związane z męskością”.

Do zestawienia przeglądu wykorzystano dane z sześciu elektronicznych baz danych, obejmujące badania dotyczące ogólnego korzystania z mediów społecznościowych, zachowań w mediach społecznościowych związanych z wyglądem lub narażenia na treści z mediów społecznościowych.

Wykorzystując nowatorskie podejście, w przeglądzie skupiono się szczególnie na próbkach płci męskiej i poszerzono wyniki o zachowania zmieniające wygląd w wyniku aktywności fizycznej i stosowania sterydów anaboliczno-androgennych, aby zbadać związki między mediami społecznościowymi a wizerunkiem ciała.

Wśród entuzjastów kulturystyki termin „natty”, będący skrótem od „naturalny”, symbolizuje zaangażowanie w osiąganie celów fitness bez pomocy substancji syntetycznych, takich jak sterydy.

Jednak nawet w tych społecznościach wszechobecny wpływ mediów społecznościowych może przyczynić się do zwiększonej presji na dostosowywanie się do nierealistycznych ideałów ciała, szczególnie tych charakteryzujących się szczupłą i muskularną sylwetką.

„Odkryliśmy, że czas spędzony na platformach mediów społecznościowych, takich jak Facebook i Instagram, angażowanie się w zachowania związane z wyglądem w Internecie i narażenie na treści w mediach społecznościowych związanych z wyglądem zostały powiązane z negatywnym wizerunkiem ciała i/lub myślami o stosowaniu sterydów anaboliczno-androgennych ” – mówi główny autor Nepheli Beos z Wyższej Szkoły Psychologii, Edukacji i Pracy Socjalnej.

„Było jasne, że korzystanie z mediów społecznościowych związane z wyglądem wiąże się z bardziej negatywnym obrazem ciała i większym prawdopodobieństwem stosowania sterydów anaboliczno-androgennych u mężczyzn”.

Chociaż badanie ma ograniczenia i potrzebne są dalsze badania, aby skoncentrować się na wpływie mediów społecznościowych na mężczyzn i dorastających chłopców, autorzy twierdzą, że badanie nadal ma implikacje dla badaczy, platform mediów społecznościowych i decydentów.

„Musimy rozważyć wpływ konsumpcji mediów na zdrowie mężczyzn i postrzeganie siebie, abyśmy mogli stworzyć bardziej wspierające środowisko, w którym można konstruktywnie rozwiązywać problemy dotyczące wizerunku ciała” – dodaje Beos.