Naukowcy z Uniwersytetu Tsukuba badali mechanizmy neuronalne leżące u podstaw przejścia behawioralnego od etapu rui podatnego na seks do fazy niereceptywnej, jako część zależnych od hormonów zmian behawioralnych podczas cyklu rujowego u samic myszy. Ich badanie odkryło obwód nerwowy, który po raz pierwszy powoduje gwałtowny spadek zachowań seksualnych pod koniec okresu rui.

U zwierząt społecznych, takich jak myszy, u których samice mają odrębny cykl rujowy, skuteczna reprodukcja zależy nie tylko od samców identyfikujących stan rujowy samic i wykazujących specyficzne dla samców zachowania seksualne, ale także od samic wykazujących specyficzne dla samic zachowania seksualne, takie jak akceptacja lub odrzucenie męskich awansów seksualnych. Samice myszy akceptują samce tylko w dniu rui, kiedy są płodne. Jednakże proces, w wyniku którego samice przestają wykazywać takie receptywne zachowanie po rui, pozostaje słabo poznany.

Naukowcy postawili hipotezę, że proces ten nie jest determinowany wyłącznie przez poziom wydzielania hormonów wspierających endokrynologiczne stany rui, ale także przez mechanizm neuronowy, który aktywnie sprzyja osłabieniu zachowań seksualnych. Jako kandydata na ten mechanizm mózgowy skupili się na neuronach beta-dodatnich receptora estrogenu, które są szeroko rozpowszechnione w jądrze szwu grzbietowego śródmózgowia (DRN-ERβ+ komórki).

Stosowanie technik farmakogenetycznych w celu tłumienia aktywności neuronalnej DRN-ERβ+ Naukowcy odkryli, że samice myszy utrzymywały wysoką wrażliwość seksualną nawet następnego dnia po rui, podobnie jak zachowywały się podczas rui. Dodatkowo zbadano aktywność neuronalną DRN-ERβ+ Komórki samic myszy wykazały, że komórki te silniej reagowały na próby seksualne samców następnego dnia po rui w porównaniu z dniem rui, pomimo pogorszenia się zachowań receptywnych. Naukowcy potwierdzili również, że DRN-ERβ+ komórki wysyłają projekcje neuronowe do kilku obszarów mózgu kontrolujących zachowanie receptywne u samic myszy i zmieniają je. Z badania wynika, że ​​obwód nerwowy pochodzący z DRN-ERβ+ komórek jest jednym z mechanizmów tłumiących zachowania receptywne pod koniec fazy rujowej podczas cyklu rujowego.

Praca ta została wsparta grantem na badania naukowe 15H05724, 21K18547 i 22H02941 na rzecz SO.