Ekonomiści nie byli w stanie jednoznacznie udowodnić, że zwolnienia LIFO w większym stopniu ucierpiały na osiągnięciach uczniów niż na innych sposobach redukcji siły roboczej. Zdaniem dwóch osób dowody wskazują jednak na ten kierunek w przypadku biednych dzieci oraz uczniów rasy czarnej i latynoskiej briefy badawcze przez odrębne grupy uczonych który przeszedł dziesiątki badań. Na przykład w ciągu pierwszych dwóch lat po recesji w 2008 r. czarnoskórzy i latynoscy uczniowie szkół podstawowych w Los Angeles Unified School District 72% i 25% większe szanseJedno z badań wskazuje, że nauczyciel został zwolniony w porównaniu z białymi rówieśnikami.

Okręgi o wyższym wskaźniku ubóstwa i większym odsetku studentów rasy czarnej i latynoskiej były większe prawdopodobieństwo zwolnienia ze względu na staż pracy Według innego badania. „Polityka LIFO dotycząca zwolnień skutkuje usuwaniem mniej doświadczonych nauczycieli, czasem masowo, z niewielkiej grupy szkół” – napisali Matthew Kraft i Joshua Bleiberg w polityce na rok 2022.

Cięcia budżetowe mogą powodować pewne zamieszanie. Terry Grier, emerytowany dyrektor, który kierował okręgiem szkolnym w San Diego po recesji w 2008 roku, wspomina, że ​​jego okręg obniżył koszty, eliminując stanowiska pracy w głównym biurze i przenosząc biurokratów, z których wielu posiadało certyfikaty nauczycielskie, w celu obsadzenia wakatów w klasach. Grier powiedział, że aby uniknąć dodatkowych zwolnień, rada szkoły zmusiła go do przeniesienia nauczycieli ze szkół, w których brakuje personelu, w celu uzupełnienia wolnych miejsc w innych klasach. Umowa związkowa precyzowała, że ​​przymusowe przeniesienia powinny rozpoczynać się od nauczycieli z najmniejszym stażem pracy. To pogłębiło rotację nauczycieli w jego najbiedniejszych szkołach i utratę kilku bardzo dobrych nauczycieli, stwierdził.

„Mimo że wielu z tych nauczycieli było stosunkowo nowych w tym zawodzie, było to bardzo wykwalifikowane” – powiedział Grier.

Utrata obiecującego, nowego talentu jest bolesna. Raúl Gastón, dyrektor gimnazjum w Villa Park w stanie Illinois, w którym dominują głównie Latynosi, nadal żałuje, że nie miał okazji zwolnić nauczyciela, którego słabe wyniki były sprawdzane, i zamiast tego był zmuszony zwolnić „wybitnego” debiutanta nauczyciel w 2015 r.

„To był cios w brzuch” – powiedział Gastón. „Właśnie otrzymała świetną ocenę z oceny. Nie mogłam się doczekać, co może zrobić, aby poprawić nasze wyniki i pomóc naszym uczniom”.

Utrata doskonałych nauczycieli rozpoczynających karierę zawodową była widoczna w Minnesocie, gdzie Qorsho Hassan stracił pracę wiosną 2020 roku ze względu na przestrzeganie przez jej okręg zasad LIFO. Po jej zwolnieniu Hassan został powołany na urząd stanu Nauczyciel roku.

Hassan był także czarnym nauczycielem, co uwydatnia kolejną niezamierzoną konsekwencję polityki zwolnień chroniącej nauczycieli-weteranów: w nieproporcjonalny sposób eliminują one kadrę czarną i latynoską. Podważa to wysiłki na rzecz dywersyfikacji kadry nauczycielskiej, tj 80% bielipodczas gdy jest to uczeń amerykańskiej szkoły publicznej mniej niż połowa biały. W ostatnich latach powiaty odniosły pewne sukcesy w zakresie m.in zrekrutuj więcej czarnych i latynoskich nauczycieli, ale wielu z nich jest wciąż na początku swojej kariery.

Źródło: TNTP i Educators for Excellence (2023) „So All Student Thrive: ponowne przemyślenie polityki zwolnień w celu ochrony różnorodności nauczycieli”

Niesprawiedliwość zwolnień w LIFO stała się oczywista po recesji w 2008 roku. 20 stanów przyjęło ustawy ograniczenie stosowania stażu pracy jako głównego kryterium zwalniania. Jednak wiele stanów nadal na to pozwala, w tym Teksas. Prawa stanowe Według TNTP, organizacji non-profit skupiającej się na poprawie edukacji w szkołach podstawowych i gimnazjalnych oraz Educators for Excellence, w Kalifornii i Nowym Jorku nadal wymagane są zwolnienia według stażu pracy.

Chociaż wśród badaczy panuje zgoda co do tego, że zwolnienia LIFO mają niezamierzone konsekwencje, które szkodzą zarówno uczniom, jak i nauczycielom, toczy się debata na temat tego, co powinno zastąpić tę politykę. Jednym ze sposobów byłoby zwalnianie mniej skutecznych nauczycieli, niezależnie od stażu pracy. Jednak oceny efektywności nauczycieli oparte na wynikach testów uczniów są kontrowersyjne i niepopularne wśród nauczycieli. Oceny obserwacyjne mogą być subiektywne iw praktyce takie są oceny oceniają większość nauczycieli wysokoco utrudnia ich wykorzystanie do rozróżnienia jakości nauczycieli.

Inni proponowali utrzymanie systemu stażu pracy, ale dodanie dodatkowej ochrony dla niektórych nauczycieli, na przykład tych, którzy uczą w szkołach, w których brakuje personelu i panuje duże ubóstwo. Oregon utrzymuje LIFO, ale w 2021 r. wprowadził wyjątek dla nauczycieli z „wiedzę kulturową i językowąW 2022 r. Szkoły w Minneapolis zdecydował „niedoreprezentowanych” nauczycieli zostaną pominięte w przypadku zwolnień ze względu na staż pracy. Innym pomysłem jest dokonanie zwolnień proporcjonalnych do wielkości szkoły, tak aby biedne szkoły nie ucierpiały bardziej niż inne.





Source link